Norske fintech-selskapet Two får svensk B2B-konkurrent
I Norden finnes det et stort antall lokale betalingsleverandører, men de aller fleste retter seg mot konsumentmarkedet.
Betalingsbransjen i Norden er utvilsomt mest fokusert på B2C.
Det vil det svenske selskapet Ledyer gjøre noe med. De har valgt B2B (business-to-business) og B2G (business-to-government) som sitt satsingsområde.
Her er konkurransen mindre. Et hederlig unntak er norske Two som har valgt B2B som sitt domene. Vi kan også nevne de rene B2B-selskapene Briqpay og Payer, samt Svea som satser mye på B2B-markedet.
Nå blir Two og de andre aktørene utfordret av Ledyer drevet av Linus Sandberg, Tobias Ericson, Tim Jackleus og Peter Larsson, samt akselratoren DevCode Group. Dette er en gjeng som har mer enn 50 års erfaring fra betalingsbransjen og selskaper som Klarna, Bambora, Kivra og Svea Bank, skriver selskapet i en pressemelding.
– Takket være vår felles erfaring fra fakturerings- og betalingsbransjen har vi en god forståelse av hva som kreves for å møte behovene til ulike typer forhandlere og til kundene som finnes i B2B og B2G, sier Tobias Ericson, COO og medgründer hos Ledyer i en pressemelding.
I følge den svenske nettavisen Breakit har Ledyer nå ti kunder. Flere skal komme. Det blir neppe så lenge til vi nordmenn også får besøk av Ledyer om tolker Linus Sandberg rett. I et intervju med Breakit sier han følgende:
– Vi begynner å rulle ut tjenesten i Sverige, så har vi mer eller mindre begynt å skalere den opp til nabolandene. Vi vil deretter samle tilbakemeldinger fra kunder for å se hva de vil ha, og muligens gå globalt.