(Foto: iStock by Getty Images)
Pressemelding

Satse internasjonalt med din nettbutikk? Se sjekkliste med 5 viktige ting du må huske på

Har du store ambisjoner om vekst i nettbutikken? En god måte å vokse på kan være ved å gå inn i nye markeder. Ludvig Block fra Litium deler sine beste tips.

Når du først har etablert virksomheten din i et marked, er det neste naturlige steget vanligvis å ekspandere inn i det internasjonale markedet.

Du kan gradvis gå inn i nabolandet, eller investere i flere markeder samtidig. Det er ikke gitt at du vil lykkes med å gå inn i nye markeder med mindre du har en ehandelsplattform som støtter din ekspansjon.

Enten du er ny innen e-handel og ønsker å velge riktig plattform som kan støtte din vekst, eller om du har drevet med e-handel i flere år og ønsker å ta steget mot å jobbe internasjonalt, eller om du har drevet en internasjonal virksomhet i flere år, tror vi at du kan dra nytte av disse trinnene og sikre at din e-handelsplattform støtter internasjonalisering.

Vi har også en guide som forklarer i detalj hva du bør tenke på. Last den guiden som hjelper deg å lykkes utenlands med din nettbutikk.

Vi har satt sammen en sjekkliste slik at du kan forberede deg på internasjonal digital handel. Her går vi gjennom punkter for å hjelpe deg med å evaluere din nåværende eller fremtidige plattform for å sikre at den kan støtte din internasjonale reise.

Det er fem viktige områder du må tenke på før du legger ut på den internasjonale reisen, eller når du vurderer en ny e-handelsplattform som kan støtte internasjonalisering.

1. Lokal tilpasning

For å lykkes i et nytt marked, må du lokalisere og tilpasse deg lokale skikker, språk og juridiske rammer.

  • Innhold og digitale medier, med språkhåndtering
  • Kontroll av sortiment per marked
  • Støtte for oversettelsesprosesser
  • Betalingsmetoder som passer for markedet du går inn i
  • URL-administrasjon for å støtte lokale URL-er
  • Enheter, selger du i meter, gram eller liter?
  • Funksjonsstyring, bestemme hvilke funksjoner som skal være live i hvilke markeder

2. Administrasjon / back-end

Driver du din virksomhet fra ett sted eller inkluderer internasjonalisering også organisasjonsendringer med nye avstandsteam og krav til administratorer/back-end?

  • Sentral eller desentralisert ledelse
  • Oversettelse av back-end
  • Autorisasjonshåndtering for viktige backend-funksjoner
  • Koordinerte eller markedsspesifikke lanseringer og kampanjer (tidssoner)

3. Lager, frakt og retur

Logistikk er kjernen i enhver e-handelsvirksomhet. Vil din internasjonalisering føre til mer komplekse logistikkløsninger? Desentraliserte varehus? Hva er leveringstidene dine for de nye markedene dine?

  • Sentral eller desentralisert logistikk
  • Fraktalternativer som passer for det lokale markedet
  • Å beregne leveringskostnader kan bli mer komplisert ettersom logistikken utvides
  • Returhåndtering, sentral eller desentralisert

4. Priser og valutaer

Prisen på produktene dine har selvfølgelig stor innvirkning på konverteringsraten og lønnsomheten. Du ønsker sannsynligvis å være nær de markedene du allerede er aktiv i og tilby konkurransedyktige priser, men dette kan også føre til betydelig mer arbeidsinnsats. Sørg for at din e-handelsplattform opprettholder din konkurranseevne og lønnsomhet. Plattformen skal heller ikke øke det administrative arbeidet ditt vesentlig.

  • Prislister som støtter ulike valutaer
  • Sjekk prisformatet for forskjellige land og valutaer
  • Støtte for relativ prising mellom valutaer med intern valutakurs

5. Lov, rapportering, skatteoverholdelse og merverdiavgift

Når du utvider virksomheten din kan dette føre til mer administrasjon, rapportering og etterlevelse av skattekrav for markedene du jobber i.

  • Beregning av moms og omsetningsavgift i landene du skal selge i
  • Rapportering, salg, skatt, mva
  • Skatteoverholdelse som automatisk salgsrapportering til myndigheter

Vil du vite mer om internasjonalisering? Last ned vår guide som gir deg praktiske tips og triks for å hjelpe deg med å lykkes med ditt internasjonaliseringsprosjekt. Du kan også kontakte oss hvis du ønsker hjelp ved å sende en e-post til curious@litium.com.

Commercial on Martech