Hvordan skalere en nettbutikk fra 0 til 103 millioner kroner i omsetning? Det vet Björn Fant alt om
Hvitevarebutikken Hemmy har gått fra 0 til 103 millioner svenske kroner i omsetning på fire år.
Gründerne tok med seg verdifull lærdom fra konkurrenten Tretti og tidligere startups. Hemmy har valgt en ekstremt slank modell med ti ansatte, men med eget lager og kundeservice.
Lave priser og ren transaksjonsmarkedsføring er to andre suksessfaktorer, og tapene har vært lave sett i forhold veksten. Det er også viktig å begynne å forhandle om bedre vilkår fra leverandørene på et tidlig tidspunkt.
I denne delen av podcasten Ehandelstrender snakker programlederen Urban Lindstedt med Björn Fant, administrerende direktør og medgründer av Hemmy og Thomas Svensson, partnersjef og e-handelsekspert i Svea.
Som seriegründer vet Björn Fant hva som må prioriteres i en startup i den første fasen og hva som kan vente til senere. Hemmy har valgt open source-plattformen Open Cart og de har bygget systemer for at kundene automatisk skal få svar på de klassiske spørsmålene hvor er tingene mine og kan jeg endre eller legge til noe i bestillingen.
I februar kjøpte BHG Group Hemmy og tanken er at deres datterselskap Vitvaruexperten skal fusjoneres med Hemmy.