Slik setter du opp en effektiv kampanjestrategi for din nettbutikk
Alle bedrifter ønsker å øke omsetningen, tiltrekke seg nye kunder, selge flere produkter og tjene mer penger. Lett å si, men noen ganger vanskelig å implementere i praksis.
For en nettbutikksjef innebærer dette mange aktiviteter blant annet for å øke trafikk og konverteringer, samt forbedre lojalitet. Kampanjer er i denne sammenhengen helt sentralt.
Her er tips til hvordan du som nettbutikksjef kan oppnå lønnsom vekst med riktig kampanjestrategi.
Strukturert tilnærming
I dette arbeidet er det lett å bare prøve å gjøre alt på en gang, ta snarveier som å senke prisene og jage forhåndsdefinerte KPIer. For å drive nettbutikk handler det mye om å overvåke nøkkeltallene dine og justere på rett sted. Men mange ganger er det fristende å øke trafikken ved hjelp av økt budsjett og øke konverteringsraren ved hjelp av lavere priser.
Det du trenger er en strukturert tilnærming for å drive vekst på en kontrollert måte – uten å gi bort budsjettet ditt. En god måte å oppnå denne strukturen på er å definere dine aktiviteter og handlinger som kampanjer – et organisert handlingsforløp for å nå et mål.
Organiser aktivitetene dine i en kampanjeplan
I kampanjeplanen din må du organisere aktivitetene dine og definere følgende kriterier:
- Hvorfor – hva er målet? Hva er årsaken til denne aktiviteten?
- Hvem – hvem er målgruppen eller kundetypen?
- Når – start- og sluttdato, tid på dagen, varighet
- Hva bør inkluderes?
- Hvilke produkter og hvorfor?
- Hvilken rabatt? (om noen)
- Hvilke krav skal settes for å dra nytte av rabatten?
Viktigst av alt – å sette opp en kampanje handler ikke om å definere en tilfeldig prosentvis rabatt på en haug med produkter som ingen kunder ønsker å kjøpe. Det må være bevisste valg og strategiske for at resultatet skal bli økt salg og gjerne til en bedre marginmiks enn det du ville fått uten kampanjen.
- Vær forsiktig med å legge til kampanjer som ikke har vilkår – dvs. ikke del ut rabatter gratis. Be om noe først og gi deretter rabatten til kunden din.
- Ikke distribuer rabatter bredt. Målrett rabattene dine med relevante kampanjer mot utvalgte kundesegmenter.
Flere kampanjetyper
Her er noen eksempler på kampanjetyper du kan bruke:
- Strategisk kampanje: Målet er å øke den gjennomsnittlige ordreverdien og gjenta kunder. Det kan være krysssalg og tilstandsbaserte rabatter, vanligvis ikke tidsbestemt.
- Salgs-/aktiveringskampanje: Målet er å aktivisere kunder gjennom engasjerende rabatter på for eksempel utvalgte populære produkter.
- Salgskampanje: Målet er å redusere varelageret drastisk på produkter med lavt salg, over lager eller produkter som ikke fylles på.
- Produktlansering: Målet er en koordinert lansering av produkter og innhold eller å velge ut spesifikke produkter uten prisavslag.
Administrer de ulike fasene i en kampanje
Når alle strategier er på plass, kan det være en utfordring å styre alle faser av en kampanje.
Planlegg > Koordinere > Implementere > Følge opp
1. Planlegg:
Planlegging og koordinering går hånd i hånd. De første trinnene i planleggingen; Bestem hvilke kampanjer du vil kjøre og hvorfor allerede er dekket, så la oss fokusere på neste trinn.
2. Koordinere:
For å starte en kampanje må du forberede mange ting:
- Markedsføringsmateriell, grafisk materiale m.m.
- Definer hvilke produkter som skal inkluderes i kampanjen
- Nye prislister for kampanjevarene eller konfigurasjonsregler for ditt e-handelsrabattsett
- Hvis produktene er nye, sørg for at alt produktinnhold er klart
- Konfigurer kampanjeinnstillinger og regler i e-handelsplattformen din
- Hvis teamet ditt er stort, kan dette bety at flere personer eller avdelinger må samarbeide, eller hvis det bare er deg, må du fortsatt sørge for at alt innhold er på plass.
- Test og kontroller at du har riktig innhold og at alle rabatter er satt opp riktig
3. Implementere:
Implementeringen eller lanseringen av kampanjen kan være ganske enkel eller svært kompleks hvis du trenger å administrere flere markeder, tidssoner, kanaler og kontaktpunkter. Enten vil du at alt skal starte samtidig i alle kanaler og markeder, eller du vil at kampanjen skal være eksklusiv for enkelte kanaler eller markeder. Eller kanskje du ønsker å koordinere til bestemte tidssoner eller slippe kampanjen med forskjellige rabatter eller innhold trinn for trinn.
Når kampanjen er i gang, er det på tide å bare lene seg tilbake og slappe av. Nei! 😉 Det er da du bør begynne å følge gjennomførte transaksjoner, oppfyller de dine fastsatte mål? Avhengig av hvilken type kampanje du har bestemt deg for å lansere, kan det hende du må justere noen for å optimalisere. For eksempel hvor mange som faktisk gjør et kjøp. Hvis målet er å tømme lagerbeholdningen din for en bestemt SKU, sørg for at salget ikke går for sakte (det kan hende du må senke prisene eller forbedre markedsføringen), eller for raskt (øke prisene). Tanken er å nå målet ditt med best mulig margin.
4. Følge opp:
Når kampanjen er fullført og ferdig, er du teamet ditt som er ivrige etter å se hva kampanjen ga. Hvis du har vært aktiv med å spore alle trinnene under gjennomføringen av kampanjen din, bør ikke resultatet komme som en overraskelse. Det kan imidlertid kreve litt arbeid å samle alle relevante data fra kampanjen; klikk, visninger, antall solgte varer, antall bestillinger, totalt salg, gjennomsnittlig ordreverdi, totalmargin og gjennomsnittlig ordremargin. Alt du kan lære av den nylige kampanjen din er viktig kunnskap som input for å forbedre din neste kampanje.
Er du interessert i å vite mer om hvordan Litium kan hjelpe deg med å oppnå lønnsom vekst med kampanjer? Kontakt oss på curious@litium.com eller les mer om Litiums kampanjer.