TV2 og Flyr inngår avtale om “media for equity” – sikrer flyselskapet 10 millioner kroner til markedføring
Flyr melder at de har inngått en strategisk markedsføringsavtale med TV 2.
I henhold til avtalen skal TV 2 tegne aksjer i flyselskapet for et beløp på 10 millioner kroner. Som motytelse har Flyr forpliktet seg til å kjøpe markedsføringstjenester fra TV 2 til en betydelig rabatt for tilsvarende beløp, som skal vises på TV 2 AS sine markedsplattformer.
Vi snakker her altså her om en form for “media for equity”-avtale. Media for equity er en alternativ investeringsmodell som har blitt langt vanligere etter hvert som mediebransjen har startet jakten på nye inntekter. Her i Norden har vi for eksempel Aggregate Media som har jobbet etter denne modellen i lang tid. Nylig annonserte også Ehandel.se at de etablerer Ehandel Growth der kapital og annonser brukes i kombinasjon for å sikre seg aksjer i interessante selskaper.
Markedsføringen skal finne sted fra fra 1. april 2022 til 31. desember 2022. Partene har også en intensjon om å diskutere samarbeid om andre markedsføringsmuligheter, opplyses det i en børsmelding.
Det er TV 2 Invest AS som er et heleid datterselskap av TV 2 Gruppen, som nå investerer i Flyr. TV 2 Invest investerer i selskaper beslektet med konsernets kjerneområder, og fungerer også som eierselskap for konsernets aksjeposter i ikke-tv-relaterte virksomheter. TV 2 Invest har blant annet eierandeler i Storm Weather Center AS, Vizrt Ltd, SBS Radio Norge AS, Opplysningen AS og Phonofile AS.