1 av 4 pakker kommer i retur – Norsk mediegigant kjøper svensk tech-selskap
Schibsted Ecommerce & Distribution kjøper seg nå inn i det svenske tech-selskapet Turnr.
Fra før av er mediegiganten majoritetseier i logistikkselskapene Helthjem og Dooris, den logistikk-fokuserte nettbutikken Morgenlevering. Nå blir også svenske Turnr en del av Schibsted-konsernet.
– Vi heier på selskaper som tør å satse på nye digitale løsninger. Turnr har utviklet et unikt konsept som skal forenkle returer, samtidig som de ønsker å redusere miljøfotavtrykket. De har vist gode resultater til nå, og det blir utrolig spennende å utvikle videre, sier direktør i Schibsted Ecommerce & Distribution, Cathrine Laksfoss i en pressemelding.
Turnr er naturligvis å finne i Martech24 sin eLogistikk-guide.
Turnr sin forretningsidé er å finne en ny kunde som kan overta en vare som ellers vil bli sendt tilbake til nettbutikken og på den måten redusere miljøbelastningen og nettbutikkens kostnader med å ta varer i retur.
1 av 4 pakker kommer i retur
Schibsted anslår at det årlig leveres ut over 100 millioner netthandelspakker i Norge. Mens andelen returer i fysiske butikker ligger på cirka 8 prosent, omtrent 25 prosent av pakkene kjøpt over nettet.
Med returene blir det ofte mange mil for de uønskede pakkene.
Schibsted Ecommerce & Distribution omsatte for like i underkant av to milliarder norske kroner i fjor. Med-gründer av det svenske oppstartsselskapet Turnr, Daniel Mattebo, forteller at han gleder seg til å sette i gang med dette:
– Vi er ekstremt stolte over at Schibsted er med på reisen mot en bedre fremtid. Deres uttalte bærekraftsarbeid, tidligere merittliste og vilje til innovasjon gjør dem til en viktig del av Turnrs arbeid for en enklere og mer bærekraftig retur, sier Mattebo som stiftet selskapet i 2020 sammen med Linus Robertsson.
13 millioner pakker via Helthjem
Turnr-plattformen vil fasiliteres via Helthjem-nettverket, som årlig leverer ut over 13 millioner netthandelspakker. Nesten to millioner sendinger gjøres mellom privatpersoner, og undersøkelser viser at 90 prosent benytter denne tjenesten til gjenbrukshandel. Håkon Høst Brunsell, leder for Schibsteds Ecommerce-satsing, er tydelig på hva som er målet fremover for divisjonen:
– Visjonen vår er klar: vi ønsker å legge til rette for sirkulær handel og gjøre det enklere å ta mer bærekraftige beslutninger i handlehverdagen. Potensialet i vårt nettverk er stort og vi skal gjøre vårt for at det blir enklere å ta litt grønnere valg, sier Brunsell.