Kundenes forventninger til leveranser i Norden øker
Konkurransen på ehandelsmarkedet blir stadig tøffere. I denne episoden av Ehandelstrender prater Urban Lindstedt med Kjersti Pedersen og Peter Brühl fra Bring.
Kundenes forventninger til logistikk har økt de siste to årene, men nordmenn aksepterer lengre leveringstid enn svensker og dansker.
Nordmenn kommer også tilbake i mindre grad enn sine skandinaviske naboer.
Bekvemmelighet er det som driver ehandelen fremover i Norden, ettersom raske hjemleveringer og pakkeskap utvides, utfordres de tradisjonelle butikkene i økende grad. I segmenter med høy konkurranse er raske, transparente og nøyaktige leveranser nøkkelen til suksess.
I denne episoden av podcasten Ehandelstrender snakker programleder Urban Lindstedt med Kjersti Pedersen, leder for Bring Research, og Peter Brühl, leder for kommersielle Bring Shelfless. Dette er et betalt samarbeid mellom podcasten Ehandelstrender og Shelfless – en tredjeparts logistikkløsning fra Bring laget for netthandlere.
Det er mulig å snakke om det nordiske ehandelsmarkedet til tross for EUs grenser. Det som fungerer i Sverige fungerer også vanligvis i Norge, mens danskene krever mer for å slå til.
Nærhet til det svenske, norske og danske markedet er en hygienefaktor ved salg til naboland. Samtidig veier likhetene i Norden tyngre – noe som gjør det mulig å snakke om et nordisk ehandelsmarked.
Svenske merker har et godt rykte i Norge, men det er viktig å fortolle varene i Norge selv slik at det ikke blir regning for moms og toll i etterkant.
Logistikkaktøren Bring Shelfless satser stort i Norden gjennom nye automatiserte varehus utenfor Oslo, København og Stockholm. Bring har også kjøpt seg inn i den svenske 3PL-aktøren Dreamlogistics med lager i Borås, Habo og Ängelholm i Sverige.