Kraftig vekst for logistikk-startup – 60 prosent kundevekst på ett år
I løpet av desember måned leverer last mile-selskapet Gordon kjølevarer på vegne av 169 ulike selskaper i Sverige, Danmark, Norge og Finland.
Det er 60 prosent flere kunder enn i årets første måned.
Målet til lastmile-selskapet Gordon er å gjøre hverdagen enklere for mennesker hjemleveringer av mat og medisiner. Bedriftens kjerne er en digital plattform som kobler sammen leverandører, sjåfører og mottakere av hjemlevering.
Gordon ble grunnlagt i 2015 i Stockholm. Siden den gang har virksomheten vokst betydelig og nå er deres biler stadig oftere å se på norske veier.
I 2022 har Gordon levert i underkant av 6 millioner leveranser. Dette er 50 prosent mer enn året før og omsetningen ser ut til å øke med rundt 40 prosent i år, opplyser selskapet i en pressemelding.
Dette står i kontrast til statistikken bransjeorganisasjonen Svensk Dagligvareindeks presenterer i Dagligvareindeksen. Det står at hjemleveranser av mat har falt med 10,8 prosent mellom november 2021 og november 2022.
– Dagligvareindeksen viser kun antall hjemleveringer fra dagligvarebutikker. Vi ser nå hvordan vi endrer atferden vår når det gjelder hvordan vi kjøper maten vår. Vi kjøper stadig mer mat fra bedrifter som tilbyr ferdige matkasser, og denne matkassen kan ha et spesielt fokus, for eksempel være økologisk, vegetarisk eller god til treningen vår, sier Ali Ghoce, administrerende direktør i Gordon.
I 2022 har Gordon startet hjemleveringer i to nye segmenter. Det handler om kjølte medisiner, som er viktige for diabetikere og kreftpasienter, og kjølt eller frossen dyremat. Men enn så lenge er det matkasser og annen form for menneskemat som er det viktigste segmentet.
– Vi ser at veksten vil fortsette i 2023. Vi er i kontakt med bedrifter hver dag som ser muligheten til å utvide virksomheten ved å få levert varene sine sammen med andre i våre rullende kjøleskap, sier Ali Ghoce.