Logtech-selskapet Droppa avslører to store nyheter
Det svenske logistikk-tech-selskapet Droppa melder at de har inngått et stort samarbeid med Reitan Convenience, men det er ikke den eneste nyheten.
Det svenske logistikk-tech-selskapet Droppa melder at de har inngått et stort samarbeid med norskeide Reitan Convenience.
Samarbeidet innebærer at forbrukere som handler hos en av Droppas tilknyttede nettbutikker kan sende inn returer direkte til en Pressbyrånbutikk eller 7-Eleven, uten å tenke på returskjemaer eller emballasje. Droppa samler og henter alle returer som deretter kjøres til et returknutepunkt, hvor de sorteres og sendes til hver forhandler, klare til å selges igjen.
Droppa har så langt rullet ut sin returtjeneste ved ca 40 Reitan-eide butikker i Stockholm og vil være tilgjengelig hos opptil 100 agenter denne sommeren, opplyser selskapet i en pressemelding.
Målet er å etablere Droppa med ca 400 agenter i Sverige innen årets slutt. I dag har Droppa koblet til netthandelskunder som Babyland, Widforss og Stor & Liten. Droppa opplyser at de har gjort innledende målinger viser at Droppa kan redusere forhandlernes returkostnader med 30 prosent, redusere retursaker med 60 prosent og redusere CO2-utslipp takket være bruk av fossilfritt drivstoff.
– Vi har bygget en returtjeneste som gjør det enklere å returnere, er bedre for miljøet og mer kostnadseffektivt for næringsdrivende – et sirkulært returalternativ. Det at vi nå har inngått en avtale med Reitan og gjort Droppa tilgjengelig via deres butikknettverk er et stort skritt for å muliggjøre bedre returhåndtering i fremtiden, sier Anton Bukowski, gründer og administrerende direktør i Droppa.
Droppa melder også at de har hentet inn 15 millioner svenske kroner i frisk kapital. Pengene kommer fra blant annet Laulima, Precis Digital, Curitas Ventures og en rekke engleinvestorer.
– Å få inn investorer med lang erfaring fra ehandelsbransjen er viktig for vår fortsatte vekst. Vårt fokus nå er å skalere opp virksomheten i Sverige, utvikle tjenesten og i neste steg utvide til flere nordiske markeder, kommenterer Anton Bukowski.