Telefonen til tech-gründeren står knapt stille. Med mer ehandel øker behovet for effektiv ordrehåndtering
Både kunder og investorer svermer rundt det norske selskapet Omnium.
Omnium er et norskutviklet ordrebehandlingssystem (OMS) som hjelper bedrifter med å behandle ordre på tvers av salgskanaler.
Selskapet ble stiftet på bakgrunn av at e-handelsløsninger og ERP-systemer ikke er bygget for effektiv ordrebehandling, forteller Petter Balstad, daglig leder og medgründer i selskapet.
– Omnium sørger for at alle ordre, uavhengig av salgskanal, blir håndtert likt. Uansett om ordren ble opprettet i nettbutikken eller i fysisk butikk vil man alltid ha all ordrehistorikk og kundedata tilgjengelig. Det kan høres selvfølgelig ut, men mange retailere har mye å hente på dette området.
Amerikansk kunde med milliardomsetning
På kundelisten finner vi flere av Nordens største selskaper.
– Da vi startet selskapet hadde vi aldri drømt om at store merkevarer som Varner, Eurosko, Bang & Olufsen og Mestergruppen skulle bli kunder. Det er utrolig gøy å være gründer for tiden, smiler Balstad.
Nylig ble det også kjent at Omnium har signert sin første kunde i USA, et selskap med mange milliarder kroner i omsetning. Amerikanerne skal bruke Omnium til ordrebehandling hvor tredjepartslager og automatisk splitting og forsendelse av ordre er det viktigste. De skal også bruke Omnium som verktøy for kundeservice, slik at kundebehandlere kan se ordrestatus i sanntid og samtidig se hvilke ordre som er sendt til hvilken 3PL-aktør.
– Vi har truffet det hullet i markedet vi håpet på, selv om kundene kanskje bruker systemet på flere måter enn vi tenkte på da vi gründet selskapet. For noen er vi svar på mye, mens for andre er vi kun svar på et spesifikt behov, sier Balstad.
I dag brukes løsningen av en rekke B2B-selskaper og rene nettbutikker – i alle størrelser.
– Først og fremst er vi et ordrebehandlingssystem som hjelper bedrifter med å håndtere ordre på tvers alle salgskanaler, men vi har også kunder som utelukkende bruker Omnium som et salgsverktøy for B2B-selgere eller for å gjøre hverdagen enklere for kundeservice-avdelingen, forklarer Omnium-sjefen.
Mange bransjespesifikke utfordringer
Om man ser på kundelisten til Omnium vil man finne kunder i de fleste bransjer.
– Effektivisering av ordrebehandling er relevant for alle bedrifter og bransjer. Med våre løsninger får man tilgang til en rekke standardfunksjoner som gjør at man sparer masse tid og samtidig får bedre kontroll. En slik investering er veldig lett å regne hjem – kall det gjerne en “no brainer”, smiler Balstad.
Samtidig legger han ikke skjul på at utviklerne i teamet hans har fått noen solide utfordringer fra kravstore kunder som har litt spesielle behov.
– Se for eksempel på skobransjen. Om du som kunde går inn på nettsiden til en skokjede for å sjekke lagerstatus, ønsker du å se lagerbeholdningen i din størrelse og farge i din lokale skobutikk. Slike utfordringer har man ikke i byggvarebransjen; der er det viktigste å ha gode løsninger for klikk og hent i butikk.
Artikkelen fortsetter under bildet.
I fjor omsatte Omnium for over 10 millioner kroner og veksten fortsetter. Selskapet har helt bevisst lagt mest ressurser på produktutvikling og kundeservice fremfor salg og markedsføring.
– Det meste er innkommende henvendelser fra folk som har fått oss anbefalt. Vi er veldig glade for at at kundene våre anbefaler oss videre, sier Balstad.
En rekke investeringsselskaper har også sikret seg telefonnummeret til Omnium-sjefen. Det tar Petter Balstad med stor ro.
– Det ringer stadig investeringsselskaper som er nysgjerrige på oss. Det er jo smigrende, men vi vokser svært raskt på egenhånd og synes det blir feil å ta inn mer penger nå. Vi har verdens beste jobb, spennende kunder og stortrives med det vi driver med – det er det viktigste for oss, sier Balstad avslutningsvis.