Eivind Bodding (t.v) og Even Ødegård fra Markedsføringspodden.
Podcast

Rangeringsdfaktorer for SEO: Hva kan vi lære av Yandex-lekkasjen?

I denne episoden ser gutta i Markedsføringspodden nærmere på lekkasjen av rangeringsfaktorer fra søkemotoren Yandex, Russlands svar på Google.

Selv om Yandex ikke er så utbredt i Norge, har lekkasjen de siste dagene gitt alle som er opptatt av søkemotoroptimaling mye nytt informasjon om hvordan Google og Bing vurderer nettsider også.

Et dokument fra Yandex som bestod av 1900 rangeringsfaktorer og vektingen mellom de ulike faktorene, ble nylig lekket på nettet. En slik lekkasje er selvsagt krise for Yandex, men det gir alle som er interessert i SEO mye interessant kunnskap som antakelig har stor overføringsverdi til alle andre søkemotorer.

Even Ødegård og Eivind Bodding fra Markedsføringspodden går gjennom de viktigste rangeringsfaktorene og hvorvidt dette er relevant for norske markedsførere.

Noe av det som duoen trekker frem er viktigheten av ferske lenker og ferskt innhold og SEO-effekten av kjøpt annonsering. Og om du har innhold som rangerer bra, bidrar det også til at annet innhold rangerer høyere. Om URL’ene inneholder nøkkelordene dine, er det også bra. Og har du et webanalyse-verktøy som Google Analytics installert, er det positivt.

Nummer og skråstreker i URL er derimot negativt. Det samme er om du har mange feilmeldinger (f.eks 404).

Hør hele gjennomgangen av rangeringsfaktorene i podcasten til Bodding og Ødegård:

Commercial on Martech