Motegigant investerer i svenske Voyado
Voyado kunngjør i dag at de ønsker H&M-gruppen velkommen som ny minoritetseier og strategisk partner.
Voyado har utviklet en plattform som hjelper kjeder, nettbutikker og varemerker å bygge langsiktige relasjoner til sine kunder – fra første kontakt til gjentagende kjøp.
H&M har vært kunde hos Voyado i mange år og nå løftes samarbeidet til et nytt nivå.
– Vi er virkelig imponert over Voyados reise så langt. Etter å ha implementert deres løsning globalt, har vi selv kunnet se hvilken forskjell den gjør når det gjelder å skape verdi i stor skala. Derfor føles det riktig for H&M-gruppen å fordype vårt partnerskap gjennom en investering, som ytterligere kommer til å støtte Voyados fremtidige vekst og styrke deres tilbud til andre kunder, sier Erik Lagerblad, leder for H&M Group Ventures i en pressemelding.
Voyado har vokst med 35% per år, de siste årene og har tatt store markedsandeler i Norden, takket være sitt tydelige fokus på detaljhandelen og dens spesifikke behov. De siste årene har de også beveget seg inn i nye markeder, inkludert Storbritannia, Benelux og Tyskland.
H&M-gruppens globale erfaring og innsikt vil være verdifulle når Voyado videreutvikler sitt produkt for å kunne bedre møte raskt skiftende forbrukeradferd.
– H&M-gruppens investering gir oss både ressurser og ytterligere ekspertise for å utvikle plattformet vårt og støtte en stadig mer internasjonal kundebase – som gagner både eksisterende og nye kunder,” sier Erica Sandelin Ekelund, administrerende direktør i Voyado.
Voyado har allerede støtte fra eierne Novax, Verdane og eEquity. H&M-gruppen vil ikke være en del av Voyados styre, men vil bidra som rådgiver og kunnskapskilde i andre forum.
I pressemeldingen opplyses det ikke hvordan Voyado prises i forbindelse med investeringen. Svenske Breakit spekulerer i en prising på tre milliarder svenske kroner for hele Voyado.