Inger Lise Blyverket. (Foto: Forbrukerrådet / Helen Mehammer)
Nyhet

Nå skal alle leie ut produkter, men måten de gjør det på omtales som “forbrukerfiendtlig”

Forbrukerrådet har undersøkt avtalevilkårene i markedet for utleie av verktøy, sportsutstyr, klær, tilhengere og bil.

23 av 30 aktører får strykkarakter, mens bare én får full score. I en pressemelding kalles markedet for “forbrukerfiendtlig”. Forbrukerrådet krever nå ny lov som gir forbrukere lovpålagt vern mot urimelige avtalevilkår hos mange leieaktører.

Hertz er hederlig unntak

Bilutleieren Hertz er eneste utleieaktør med toppscore. Store aktører som Maxbo, Circle K, Bauhaus, Fjong og en rekke andre får bunnotering, fordi grunnleggende forbrukerrettigheter mangler i avtalevilkårene.

– Vår gjennomgang viser at de aller fleste avtalene som tilbys av bransjeaktørene i dag er svært forbrukerfiendtlige. Enkelte av funnene i kartleggingen er så drøye at vi tør å påstå at flere av avtalene kan være ulovlige. Det er alvorlig, sier direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket.

Det vurderes nå å klage de verste avtalene inn til Forbrukertilsynet for en juridisk prøving av lovligheten.

– Resultatene fra undersøkelsen vår understreker behovet for et mye bedre forbrukervern. Vi mener Klima- og miljøminister Espen Barth Eide og forbrukerminister Kjersti Toppe bør ta initiativ til en egen forbrukertjenestelov, slik at vi slipper å navigere i et marked blottet for forbrukerbeskyttelse og “straffes” for å ta bærekraftige valg, sier hun.

Blyverket får støtte fra Familie- og kulturkomiteen på Stortinget.

– Skorter på basale rettigheter

Å leie for eksempel bil, verktøy, klær eller sportsutstyr i stedet for å kjøpe nytt, kan skåne både miljøet og lommeboka. Men for å få flere til å leie tingene sine framfor å eie dem, må helt grunnleggende forbrukerrettigheter komme på plass.

– Det er en selvmotsigelse at vi er verdensledende på forbrukervern, og at det samtidig skorter på basale rettigheter på leiemarkedet. Skal vi lykkes med et grønt skifte må vi over fra lineær til sirkulær økonomi. Et bedre forbrukervern i markedet for leie av ting er helt nødvendig for at flere velger å leie fremfor å eie, sier Blyverket.

Når du leier en ting, vil du typisk kunne oppleve at leveringen blir forsinket eller at leiegjenstanden ikke lever opp til forventningene. Som basisrettigheter bør begge disse typene avtalebrudd gi deg rett på prisavslag, erstatning for kostnader eller heving av leieavtalen i vesentlige tilfeller.

Forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket advarer:

— Du risikerer å havne i en fallgruve der du hverken får mulighet til å heve avtalen, eller får prisavslag eller erstatning hvis produktet du leier ikke lever opp til forventningene. Du er helt prisgitt avtalen fra utleieren. Det er forbrukerfiendtlig, og slik kan vi ikke ha det, sier Blyverket.

Commercial on Martech