Store nordiske nettbutikker raser i verdi – her er fem av taperne
Det er ikke akkurat sommeridyll som preger nordiske ehandlere for tiden.
Å investere i ny teknologi og ehandel har lenge vært god butikk for investorer, men mye har skjedd siden nyttår.
La oss begynne på hjemmebane. Etter årets første kvartal reduserte den svenske investoren Kinnevik sin egen vurdering av sine Oda-aksjer fra 1,6 milliarder svenske kroner til 1,49 milliarder kroner. Nå i juli ble verdien ytterligere redusert, til 1,2 milliarder kroner.
Det er ikke eneste selskapet Kinnevik har blitt nødt til å nedskrive i verdi. Kinnevik måtte i forrige kvartal skrive ned sin vekstportefølje med 4,5 milliarder svenske kroner. Siden årsskiftet har nærmere 11 milliarder svenske kroner forduftet. Dette er riktignok ikke bare ehandel, men det får naturligvis konsekvenser for blant annet Oda.
Det er også vanskelig å komme unna Komplett-konsernet. Siden nyttår har aksjekursen til Komplett falt omtrent 70 prosent. Det er ekstremt.
Desenio må også nevnes når vi snakker om verdikollaps. Det svenske selskapet som selger plakater på nett, har det ikke lett for tiden. Siden nyttår har aksjeverdien falt med 91 prosent. Ja, du leste riktig. 91 prosent.
Netthandelskonsernet Footway driver merker som Caliroots, Sportamore og Belapadel. De kjøpte nylig også nettbutikken Stayhard fra Ellos. Heller ikke der får de tilstrekkelig støtte fra investorene. Så langt i år har aksjen falt 74 prosent. Og verre kan det bli, om vi skal tro Footway-sjef Daniel Mühlbach. Da selskapet nylig annonserte sine ferskeste regnskapstall, kom han med følgende advarsel.
– Netthandelsmarkedet fortsetter å være påvirket av globale logistikk- og produksjonsutfordringer samtidig som inflasjonen er høy og forbruket faller. En perfekt storm rett og slett.
En annen aktør vi vanskelig kan overse er det svenske nettapoteket Apotea. Selskapet som for noen få måneder siden nærmet seg en verdsettelse på ti milliarder kroner, er nå i sommer verdt cirka seks milliarder.
Det er utvilsomt tøffe tider.