To av Nordens største nettbutikker slår seg sammen – slik blir det nye konsernet
NetOnNet og Komplett har inngått avtale om å slå sammen selskapene.
Komplett som kjøpte den svenske elektronikkjeden Webhallen allerede i 2013, melder i dag at de kjøper kjøper svenske NetOnNet.
– Komplett og NetOnNet er en god match. Sammen får vi enda flere kunder. Da får vi også muligheter til å gjøre enda bedre innkjøp på populære produkter, slik at vi kan fortsette å tilby gode, konkurransedyktige priser. Begge selskapene har fornøyde kunder. Det er det vi lever av og for – og det skal vi fortsette med, sier Lars Olav Olaussen, administrerende direktør i Komplett.
Dagens merkenavn NetOnNet, Komplett og Webhallen videreføres.
Tre merkevarer i Komplett-konsernet
I en pressemelding påpekes det at både NetOnNet og Komplett har virksomhet i både Norge og Sverige, men begge har flest kunder i sitt respektive hjemmemarked, og det er lite overlapp i markedsprofil og typen kunder de retter seg mot.
Med dobbel størrelse venter Komplett og NetOnNet også å oppnå en sterkere innkjøpsposisjon og dermed sikre bedre innkjøpspriser, noe som kan være en fordel i en tid der også elektronikk-kjedene Power og Elkjøp/Elgiganten vokser raskt.
De to selskapene hadde i 2021 en samlet årsomsetning på 18,5 milliarder kroner og et driftsresultat på 674 millioner kroner. Selskapenes samlede markedsandel vil være cirka 10 prosent i Norden, estimerer Komplett og NetOnNet.
NetOnNet-sjefen fortsetter
NetOnNet blir en egen forretningsenhet i det børsnoterte Komplett-konsernet. Lars Olav Olaussen blir konsernsjef i nye Komplett Group, og Susanne Holmström fortsetter som administrerende direktør i NetOnNet, samtidig som hun inntar rollen som viseadministrerende direktør i Komplett Group. Både konsernets hovedkontor og de tre forretningsenhetene NetOnNet, Komplett og Webhallen beholder sine nåværende hovedkontorlokasjoner.
Susanne Holmström, administrerende direktør i NetOnNet ser frem til å samarbeide med det norske selskapet.
– Begge selskapene har vokst kraftig de siste årene ettersom stadig flere velger netthandel fremfor fysiske besøk. Vi er begge digitale aktører som har lykkes godt i markedet. Stadig flere kunder handler hos oss. Timingen er god for å kombinere våre styrker for fremtiden.
Gjennomføring av avtalen er betinget av godkjenninger fra generalforsamlingen i Komplett og konkurransemyndighetene i Norge og Sverige, samt oppfyllelse eller fravikelse av visse andre betingelser i avtalen.