Solide Google Analytics-ferdigheter kan gi store konkurransefortrinn
Nesten alle nettsider og nettbutikker har Google Analytics installert, men få har tilpasset Google Analytics til å brukes som beslutningsgrunnlag i utviklingen av nettbutikken.
Google Analytics innen ehandel er ofte et uutnyttet konkurransefortrinn. Nettanalyse er selve grunnlaget for beslutningstaking for lønnsom markedsføring, effektivt innhold og smidige kjøpsreiser. Men ehandlere mangler ofte den rette kompetansen og det er mange fallgruver å falle i.
Resultatet er at få bruker nettanalyse for å effektivisere markedsføring og innhold på riktig måte.
I podcasten Ehandelstrender Extra snakker programleder Urban Lindstedt om Google Analytics innen ehandel med den erfarne webanalytikeren Maxwell Stanford som jobber i Knowit Experience, et av Sveriges største digitale byråer. Dette er et betalt samarbeid mellom Knowit Experience og Ehandelstrender.
For at ehandlere skal virkelig forstå kundene, trenger de kunnskap utover standardinnstillingene og standardrapportene i Google Analytics. Og mange mennesker forstår ikke engang hva grunnleggende begreper som besøkende, økter og bouncerate egentlig betyr – høy fluktfrekvens på en side er ikke alltid dårlig.
Den åpenbare starten for ehandøere er å implementere innstillingene for forbedret ehandel i Google Analytics. Da er det mulig å måle ordreverdier og vurdere annonsekanaler basert på salg.
Det er også mulig å optimalisere produkttekster ved hjelp av Google Analytics, men da må du forstå nøkkeltallene i måleverktøyet. En interessant mulighet som ehandlere benytter seg av hos Google Analytics er å måle avkastning – som kan synlig lønnsomme målgrupper plutselig bli ulønnsomme. Noe som kan være avgjørende for de du retter mot markedsføringen din.
Selv om Google Analytics er det viktigste måleverktøyet, bør i det minste ehandlere som kjøper trafikk fra Facebook forstå det grunnleggende om Facebook Analytics.
Urban Lindstedt og Maxwell Stanford snakker også om grensene for nettanalyse som GDPR setter.