Black Week-feil #6: Du er ikke klar over (eller ignorerer) at prisene endres oftere enn normalt
Dynamisk prisede produkter endres oftere enn noen gang, og det er en trend som vil fortsette, mener prisekspert Martin Granberg fra Priceindx.
Før Black Week er det mye å tenke på, både hva man skal gjøre og ikke gjøre. I fjor delte prisekspert Martin Granberg sin svarteliste med syv klassiske Black Week-feil. I år går han enda grundigere til verks og ser nærmere på hver av de klassiske feilene. Her er sjette og nest siste artikkel i serien. Les alle syv artiklene om Black Week-feil.
For mange år siden var det nok å justere prisene en gang i blant. Etter hvert ble det vanlig å justere daglig og de siste årene (takket være automatisering) også i helgene.
Det som er tydelig nå de siste årene, er at det er flere og flere aktører i Norden som har blitt mer profesjonelle og justerer prisene flere ganger om dagen, og det er nettopp under Black Week det justeres aller mest.
Det er verdt å merke seg at ikke alle produkter justeres like ofte, men det er selvsagt ofte de mest konkurransedyktige segmentene og produktene som står for de fleste justeringene. Ved å være proaktiv i planleggingen og rask på labben, kan du holde tritt med markedet selv i en så hektisk periode som Black Week.
Tips #1: Vær forberedt på flere prisjusteringer under Black Week og juster strategiene dine for å ta hensyn til dette. Avklar om du vil ha spesielle (ofte lavere) marginkrav i perioden.
Tips #2: Sørg for at du er teknisk i stand til å justere prisene (alle eller deler av dem) flere ganger per dag. Har du nettverk av fysiske produkter, vil det være veldig praktisk å ha digitale prisskilt for å følge med (kanskje noe til neste år, om du ikke har dette).
Tips #3: Identifiser hvilke produkter og KVI-er det er spesielt viktig å få riktig pris på, sørg for å både “skrape” konkurrentenes nettsider og oppdatere disse produktene oftere.