Martin Granberg er klar for Black Week (Foto: Priceindx / fotomontasje)
Mening

Senker du prisen kun med kampanjer? Gratulerer, da har du gitt bort unødvendige kroner

Mange forhandlere ser ut til å tro at Black Week handler om å redusere marginene til ingenting, og de kaster ut rabatter som konfetti, mener prisekspert Martin Granberg fra Priceindx.

Før Black Week er det mye å tenke på, både hva man skal gjøre og ikke gjøre. I fjor delte prisekspert Martin Granberg sin svarteliste med syv klassiske Black Week-feil. I år går han enda grundigere til verks og vil se nærmere på hver av de klassiske feilene. Her er første artikkel i serien. De øvrige vil bli publisert i dagene fremover.

Dette er fordi de er overbevist om at kundene kun bryr seg om den laveste prisen og det beste tilbudet og at salget kun skal understøttes av økte volumer.

Dette har sin historiske forklaring, men er det virkelig så enkelt? Sitter de fast i et hamsterhjul av kortsiktig tenkning, undergraver deres egen lønnsomhet ved å tro at offensive kampanjer løser alle problemer.

Realiteten er at kampanjer i løpet av året lever i symbiose med dynamisk prising og i visse perioder med høyere utpriser for å sikre kampanjeperiodene.

Allerede før Black Week må forhandlere ha identifisert hvilke produkter som gir gode resultater på kampanjer og hvilke som gir mer ved dynamisk prising.

Noen av merkene er mer kampanjeintensive og selger bedre på kampanje, samtidig som de støttes sterkt, da er kanskje dette produkter som fungerer og egner seg for promotering.

Andre produkter som ikke passer inn i beskrivelsen ovenfor, er de som kan prises dynamisk gjennom hele året, kanskje til og med under Black Week. Her må hver enkelt forhandler gjøre leksene sine lenge før Black Week starter, og forstå hvilken kategori hvert produkt tilhører.

Nedenfor er noen tips, absolutt åpenbare, men de må gjentas:

#Tips 1: Selv om det er et stort antall merker som gir støtte under Black Week, kan supporten se annerledes ut, både som kickback i etterkant på solgte enheter, eller enda bedre, som en lavere innkjøpspris som kan brukes også etter perioden dersom du jobber med eget lager og kjøper inn flere enheter enn det som selges i perioden.

#Tips 2: Hvis alle følger prislovene og låser prisene sine 30 dager før kampanjene starter, så vil det være stor mulighet til å ta en stor del av de kjøpende kundene måneden før Black Week, fordi ingen andre vil være aktuelle i pris. Måneden før er vanligvis en dårligere måned totalt sett, fordi kundene på sin side venter på kampanjene. Men hvis du er klar over variablene, kan du utnytte dette og tjene penger.

#Tips 3: Black Week er absolutt en sprint, som på mange måter avslutter året, og som dessverre for mange bedrifter avgjør om det var et godt eller dårlig år. Men sprinten er bare en del av maraton som er resten av året, og hvor det er viktig å holde riktig tempo slik at ikke alt avgjøres på målstreken.

Commercial on Martech