Black Week-feil #7: Du unnlater å analysere og lære av fjorårets Black Week
Altfor mange er for dårlige på å lære av sine feil, skriver Martin Granberg, prisekspert fra Priceindx.
Før Black Week er det mye å tenke på, både hva man skal gjøre og ikke gjøre. I fjor delte prisekspert Martin Granberg sin svarteliste med syv klassiske Black Week-feil. I år går han enda grundigere til verks og ser nærmere på hver av de klassiske feilene. Her er syvende og siste artikkel i serien. Les alle syv artiklene om Black Week-feil.
Hvordan gikk fjoråret egentlig? Volumet gikk sannsynligvis opp, men tjente du pengene du kunne ha tjent? Hva bør du gjøre annerledes i år, eller går du bare i de gamle velprøvde hjulsporene? Å lære av sine feil er grunnleggende for all læring, selv innenfor ulike organisasjoner, men overraskende mange bedrifter klarer dessverre ikke å gjøre det.
Akkurat som for all annen utvikling innen e-handel og hvor man har tilgang til mye data, er det viktig å ha en iterativ prosess, hvor man analyserer, justerer og deretter følger opp, med en analyse for å se hva som gikk rett og galt.
Dette gjelder selvfølgelig også for prisoptimalisering
For å vite om det går «bra», må du også vite både hvor du kommer fra og hvor du skal. Det er derfor viktig å sette seg mål før årets Black Week, gjerne satt både opp mot fjorårets Black Week, men også mer lønnsomhetsbaserte mål som man så kan bygge sine handlinger mot.
Når du måler og analyserer, er det viktig at du måler på riktig måte. Det er mange ulike måter å måle på, og ulike mennesker synes ulike mål er mer eller mindre viktige.
Jeg tror på å måle margin i kroner og hva du faktisk tjener, det er lett å holde en høy prosentvis margin på en mindre omsetning. Uansett hvordan man måler, er det viktig at det gjøres og følges opp.
Tips #1: Sørg for at du får de historiske dataene om KPIene du ønsker å måle, eller legg til i år. Da har du en “baseline” å ta utgangspunkt i, da vet du hvor du “er”.
Tips #2: Hva gjorde du i fjor som du kan forbedre i år, eller hvilke direkte feil gjorde du som du bør unngå i år. Våg å snakke om feil, eller suboptimaliserte prosesser som du kan forbedre.
Tips #3: Ut fra hvor du er og hvor du ønsker å gå, diskuter erfaringer fra fjoråret, sett konkrete mål for årets Black Week så har du noe å jobbe mot.
Tips #4: Les gjennom alle de tidligere artiklene i denne serien, der finner du mange konkrete tips som du sikkert allerede har gjort eller startet. Hvilke flere handlinger må du utføre for å være klar for årets største ehandelsbegivenhet?