Hengekøye-gründer kan se tilbake på nok en vellykket sesong – takker kundene for verdifull hjelp
Hengekøyene fra Amok har vunnet flere produkttester og blitt et stadig vanligere innslag i de norske skoger. Selskapet takker nå sine kunder for hjelp med produktutviklingen.
Interessen for å sove ute i hengekøye har økt de siste årene, en utvikling som har akselerert med pandemien. En vinner i dette markedet er norske Amok Equipment.
Selskapets hengekøyer har blant annet blitt kåret til best i test hos TV2 og Tek.no.
Ideen om å lage hengekøyer som det går an å ligge flatt og komfortabelt i, kom fra Jonas Haug da han var på seiltur i Karibien. Da han etter hvert kom hjem til Norge og begynte på NTNU og entreprenørstudiet, kom han i kontakt med Steinar Bukve Witsø. Sammen startet de to et prosjekt som i dag er kjent som Amok Equipment.
I fjor omsatte Amok for cirka 30 millioner kroner med et driftsresultat på hele 9 millioner kroner. I år ligger selskapet an til et tilsvarende resultat. Steinar Bukve Witsø fra Amok er godt fornøyd med tingenes tilstand.
– Suksessoppskriften handler selvfølgelig mye om våre unike produkter, men også at vi har flinke ansatte og våger å være oss selv i vår markedskommunikasjon.
Takker sine kunder
Steinar Bukve Witsø vil også rette en stor takk til sine kunder.
– Vårt mål er å lage verdens beste hengekøyer. Et godt samspill med kundene har derfor alltid vært viktig for oss. Kundene er jo våre fremste produkteksperter.
Witsø forteller at selskapet saumfarer ymse sosiale medier på jakt etter ny kundeinnsikt om hengekøyer og Amok.
Sammen med det norske selskapet Lipscore har Amok også fått på plass en løsning for å samle produktanmeldelser til den Shopify-baserte nettbutikken til Amok.
Selskapet overvåker også nøye hva kundene søker etter både i egen nettbutikk og hos de store søkemotorene.
– Tilbakemeldinger fra brukerne er alfa og omega. Kundenes ønsker og behov er det vi lever av. Vi bruker kundeinnsikten i videreutvikling av både produkter og selve nettbutikken, forteller Witsø og avslører at Amok blant annet har utviklet en ultralett modell og en hengekøye for lange personer etter ønsker fra kundene.
– Amazon passet ikke oss
Til tross for at Amok fortsatt er en relativt liten merkevare, ønsker selskapet ikke å selge via de store sportskjedene. Kortsiktig salg har ikke Amok-gründeren noe tro på.
– Vi har et visuelt produkt som er lett å selge inn til butikker, men som liten merkevare får vi lite hylleplass og de ansatte vet for lite om våre produkter. Det gjør at salget ut av butikk går for tregt. Det hjelper ikke å selge inn produktene til kjedene om det ikke går ut til forbrukerne, forklarer Witsø.
Heller ikke mye omtalte Amazon er for tiden noen aktuell salgskanal, forteller han.
– Vi har et datterselskap i USA, der de solgte via Amazon, men det vi opplevde der er at våre unike produkter ikke passet helt. Hvis man besøker våre nettsider, vil man forstå hvorfor. Når kunden handler Amok-produkter, er det en del spesialtilpasninger man må ta stilling til som ikke er så lett å formidle på en forståelig måte på en stor ekstern markedsplass.
Øker de internasjonale ambisjonene
Amok har historisk sett hatt 40 prosent av salget sitt i Norge og resterende 60 prosent i land som Sverige, USA, Canada og Tyskland, men i pandemien har fordelingen vært motsatt. Nå vil Amok ta nye grep for å øke det internasjonale salget.
– Salget i Norge har vokst raskt de siste årene. Nå ønsker vi å løfte våre internasjonale satsing opp på samme nivå. I første omgang vil vi satse mer på Sverige og tysktalende land, avslutter Steinar Bukve Witsø.