Vil rydde opp i IP-kaos i markedsføringsbransjen – får hjelp fra kjente investorer
Coright henter fem millioner kroner. Med seg på laget får de Novalab, Spike Venture og flere kjente markedsføringsnavn.
Det norske teknologiselskapet, Coright har utviklet en tjeneste for håndtering av IP-rettigheter i markedsføringsbransjen.
Selskapet annonserte allerede før sommerferien at de hadde fått med seg nettavisen Kampanje.com på eiersiden. Nå har de avsluttet emisjonsrunden. Foruten Kampanje.com, ble emisjonen ledet av Novalab og Parcas Holding. Også flere kjente markedsføringsnavn, inkluderte tidligere Orkla-topp Arve Heltne, deltok i emisjonen.
– Coright har et mål om å bli gullstandarden for håndtering av IP-rettigheter i markedsføringsbransjen internasjonalt. Investorene vi har fått med på laget bidrar til at vi med høyere tempo og faglig kvalitet kan jobbe mot dette målet, sier Torbjørn Aamodt, Styreleder i Coright.
Merkevarer som Holzweiler, David Andersen og Thune, har sammen med reklamebyråene Dinamo og Kitchen og syv av Norges ledende fotografer og illustratører, deltatt aktivt i utarbeidelsen av det som nå er blitt en fullverdig tjeneste klar for kommersiell lansering.
Corights gründere har mange års erfaring i bransjen og mener det i dag jobbes lite optimalt og unødvendig ressurskrevende det jobbes med IP-rettigheter.
– Selv om det er mange som bruker mye tid på kontrakter, er det likevel flere som ikke klarer å holde orden på rettighetene sine. Disse kan dessverre ende opp med å misbruke de faktiske IP-rettighetene i sitt reklamearbeid, eller at de må kjøpe de samme rettighetene to ganger, sier en av de fire gründerne, Jonas Mangerud, som har ledet modellbyrået Heartbreak i en årrekke.
Tjenesten lanseres nå i Norge for merkevarer, reklamebyråer og freelancere.