5 verktøy for bedre native-kampanjer
Readpeak er den raskest voksende plattformen for native annonser i Norden.
Dette er en artikkel skrevet av vår samarbeidspartner Readpeak.
Selskapets mål er å gjøre native annonsering så enkelt og effektivt som mulig slik at du kan fokusere på salg og engasjement rundt produktet eller tjenesten din. I denne artikkelen deler Readpeak de beste verktøyene du kan bruke sammen med plattformen deres for å styrke din neste native kampanje.
1. Google Analytics
Readpeak’s dashboard gir deg all data på ett og samme sted. Men vi anbefaler å bruke Google Analytics for å få en dypere forståelse av interaksjonen mellom brukerne og innholdet ditt. Google analytics er gratis å bruke, og lar deg måle mange forskjellige faktorer i kampanjen din, for eksempel:
Bounce rate: Hvordan vet du at du promoterer riktig type innhold? Ved å sjekke bounce rate, også kalt fluktfrekvens og fluktrate, som måler prosenten av økter hvor brukeren ikke samhandlet med noe på nettsiden. Enkelt forklart er fluktfrekvens antallet besøkende på nettsiden din som raskt forlater den uten å klikke seg videre. Fluktfrekvens er en essensiell metric, om den er veldig høy kan det blant annet tyde på at innholdet på siden din er irrelevant eller forvirrende for besøkende En lav fluktfrekvens kan derimot fortelle om at leserne dine er veldig interesserte i innholdet ditt, at de leser artikkelen og ser seg rundt på nettsiden din. Men hvordan ser du hvilke og hvor mange sider som har blitt besøkt mest?
Da må vi sjekke ut en annen viktig metric du burde måle med Google Analytics.
Side/Økt: Sider/Økt (average page depth) er det gjennomsnittlige antallet sider som blir besøkt hver økt. Denne målingsenheten kan hjelpe deg med å se om du tiltrekker deg kunder som er interesserte i innholdet og selskapet ditt. Dette varierer mellom forskjellige industrier, men et bra mål å ha er to sider per økt, da dette betyr at leserne i alle fall har sett på to sider.
Gjennomsnittlig øktlengde: Gjennomsnittlig øktlengde (average session duration) viser til den gjennomsnittlige lengden på en økt hvor brukeren har besøkt flere sider. Dette parameteret – sammen med sider per økt og fluktfrekvens – gir et innblikk i hvor interesserte leserne er i det de finner på nettsiden din.
Det er en nyttig målingsenhet som viser engasjementet til siden din. Du burde ha som mål at en gjennomsnittlig økt varer minimum 2-3 minutter.
Tips: Med Readpeak kan du bruke Dynamic UTM Parameters, hvor vår plattform automatisk lager UTM parametere for hvert klikk. Du trenger ikke å legge til noen ting!
2. Title Generator
En robust og engasjerende overskrift er nødvendig for å lykkes med en native kampanje. Når du setter sammen en native annonser er det grunnleggende å huske på at dine annonser kommer til å vises side om side med innhold skrevet av erfarne journalister som vet hvordan de skal få leserne til å klikke på artiklene sine. Det å måtte komme opp med flere iøynefallende overskrifter kan være vanskelig, i alle fall om dette er noe du ofte strever med. Da er Title Generator løsningen for deg. Dette er en nettside som lar deg skape opp til 700 overskrifter med kun ett klikk! Det eneste du trenger å bidra med er et nøkkelord, for eksempel nøkkelordet som er mest relevant til produktet eller tjenesten din. Etter du har klikket “enter” får du en lang liste med effektive overskrifter du kan bruke i dine native annonser.
Tips: Bruk dette verktøyet for å få ideér om nytt innholdet. Når du scroller gjennom listen med forslag kan du få kreative og innovative idéer som kan hjelpe deg med å utvikle nytt blogginnhold.
Men hva gjør du om du har mange idéer men ikke har tid eller ressurser til å utvikle nytt innhold?
3. ContentFly
Om det å lage innhold eller en ad copy har vært på agendaen alt for lenge uten noe fremgang, kan ContentFly være noe for deg. Det er en abonnementsbasert plattform som fokuserer på å skape nytt innhold og copywriting, som gjør det enkelt å få tilgang til arbeid av høy kvalitet. Når du har satt opp profilen din kan du sende inn en kort beskrivelse av innholdet du ønsker. Deretter velges den av en av ContentFly sine dyktige innholdsskapere. ContentFly er en fantastisk plattform om du ikke har noen som jobber med å lage innhold på teamet ditt. Det gir deg tilgang til kosteffektivt, pålitelig innhold av høy kvalitet.
Tips: Husk å være så nøyaktig som mulig i beskrivelsen av prosjektet. Jo mer informasjon du gir, jo nærmere kommer resultatet til å være det du ønsket deg.
4. Canva
Det er grunnleggende at bildene på annonsen din fanger publikummet ditt. En av de største fordelene med native.annonser er at de vises på en valgt nyhetsside merket som annonser. Men dette er kun en fordel om du har gjort det på rett måte.
Det kan være utfordrende å skape de riktige bildene, spesielt om de skal plasserer på forskjellige nettsider. Det er derfor vi anbefaler å teste flere forskjellige bilder for å gjøre din native kampanje så effektiv som mulig.
Canva er en fantastisk og brukervennlig plattform for grafisk design. Her kan du finne verktøy for grafisk design og maler for sosiale media, infografikk, markedsføringsplakater, business kort, ebøker og mye mer, inkludert bilder for grafiske annonser. Canva lar deg laste opp bilder, redigere dine egne bilder og bildene de allerede har i sin database, eller lage helt nye bilder. Det viktigste av alt er såklart at du ikke trenger noen erfaring med grafisk design for å kunne skape innhold av høy kvalitet. Du klikker og drar elementer dit du vil. Canva tilbyr også en mengde effekter, bilderedigering, forskjellige skrifttyper, fargepaletter og selvvalgte bildestørrelser.
Det er et fantastisk verktøy når du kombinerer det med Readpeak og innhold av høy kvalitet.
Tips: I Canva kan du selv velge størrelsen på det du lager. Vi anbefaler at du bruker standard størrelse på 1200 x 628, for å forsikre deg om at annonsen din kommer til å se bra ut på alle forskjellige sider. Dette er samme størrelse som annonsene på LinkedIn.
5. Hotjar
Når du endelig har fått det til, og dine native annonser har nådd tusener av lesere og sendt dem videre til landingssiden din kan du følge med på resultatene i Google Analytics. Der har du tilgang til detaljert informasjon om kampanjen din. Men hva er det egentlig som skjer når brukerne havner på landingssiden din? Er de interesserte i innholdet ditt? Om de ikke utførte de handlingen du ønsket de skulle, hvorfor ikke?
Hotjar kan hjelpe deg med å finne svar på dette, en programvare som viser brukernes handlinger. Gjennom en kombinasjon av tilbakemeldinger og analyseredskaper gir Hotjar deg en fantastisk oversikt over hvordan du kan styrke nettsiden din sin brukeropplevelse og konverteringsrate. Med Hotjar kan du se hvordan brukerne går gjennom innholdet ditt med et heatmap som visualiserer klikk og handlinger i tillegg til innspillinger av øktene. Slik informasjon kan hjelpe deg bygge en robust, informasjonsdrevet forståelse av hvordan og hvorfor folk bruker siden din. Kanskje du har noen døde linker på nettsiden din som brukerne blir irriterte av, og derfor lukker siden.
Eller kanskje de scroller nedover, men ikke finner det de leter etter. Eller kanskje innholdet ditt er eksepsjonelt og du har mengder med konverteringer til landingssiden din og du ønsker å vite hvorfor brukerne fulgte ditt CTA slik at du bruke samme metode neste gang.
Tips: Husk å legge til “Hotjar” i dine analytiske cookies. Og før du begynner å bekymre deg for brukernes personvern vil vi forsikre deg om at Hotjar er i samsvar med GDPR (general data protection regulation). Les mer om dette her.
Konklusjon
Dette er våre favorittverktøy som kan forbedre dine native kampanjer hos Readpeak. Meld deg på hos Readpeak for å få tilgang til alle fordelene til native annonser, som økt salg, engasjement og konverteringer. Alternativt kan du booke et møte hos oss over nettet for å lære mer om hvordan Readpeak kan forbedre din markedsføring. Teamet vårt kan demonstrere hvordan en tar i bruk vår brukervennlige plattform, vise deg et par inspirerende caser, gå gjennom gode strategier og diskutere hvordan native annonsering best kan fylle behovene til bedriften din.