Svensk martech-gigant kjøper epost-tech for 17 milliarder kroner
Den svenske martech-giganten Sinch kjøper Pathwire som står bak blant annet Mailgun og Mailjet, brukt av mer enn 100 000 utviklere og markedsførere.
Sinch vil betale et kontant vederlag på 925 millioner dollar og 51 millioner nye aksjer i Sinch for Pathwire. Ved å bruke gårsdagens siste Sinch -aksjekurs på 165,9 SEK og valutakursen USD/SEK på 8,8, tilsvarer dette en foretaksverdi på omtrent 1,9 milliarder dollar eller 16,6 milliarder svenske kroner.
– Sammen med Pathwire vil vi kunne tilby et best mulig produktsett, på tvers av meldinger, tale og e-post, som gir bedrifter og utviklere muligheten til å lage en uovertruffen, digital kundeopplevelse., sier Oscar Werner, CEO i Sinch.
Sinch beskriver selv sine nyanskaffelser slik i en presse,elding:
- Mailgun er det foretrukne valget for utviklere som ønsker å innlemme automatiserte e -postmeldinger i arbeidsflyter gjennom APIer. Bygget for å fjerne kompleksiteten til verdens mest brukte digitale kommunikasjonskanal, tilbyr Mailgun uovertrufne leveringshastigheter og sikrer at de riktige meldingene blir levert til rett person til rett tid.
- Mailjet tilbyr en dra-og-slipp e-postbygger og pakke med APIer som gir markedsførere muligheten til å engasjere seg med kunder gjennom kraftige verktøy som dekker hele e-postens livssyklus; fra design og kreativitet til testing, leveringsdyktighet og analyse.
I forbindelse med oppkjøpet viser Sinch til forskning fra Technavio der de hevder atdet globale markedet for levering av e -post er verdt 16 milliarder dollar, og at mer enn 60 prosent av dette beløpet er knyttet til transaksjonelle e -poster.
– Transaksjonelle e -postmeldinger leveres som svar på en handling fra en sluttbruker, for eksempel bookingbekreftelser, kvitteringer og tilbakestilling av passord. Dette skiller transaksjonelle e -postmeldinger fra markedsføringsmailer, som er initiert av en organisasjon for å markedsføre tjenester eller skape engasjement, påpeker Sinch.