Podcast

Hva er egentlig Special Ad Categories? Og hvorfor satser Facebook på dette nå?

Markedsføringspodden ser nærmere på Facebook sine nye Special Ad Categories og hvilke konsekvenser det får for annonsører.

I desember fikk mange Facebook-annonsører seg en overraskelse. Annonsene begynte plutselig å leve sitt eget liv.

Facebook har nemlig gjort store endringer om du annonserer i det Facebook har definert som spesialkategorier. Hvis annonsene dine hadde fokus på bolig, billån, kreditt, forsikring, valg, samfunnsproblemer eller politikk, ble ofte annonsene dine stoppet helt uten forvarsel.

Facebook har lenge hatt denne ordningen for annonser innen politikk og valg, men nå må man huke av for spesialkategorier i stadig flere sammenhenger. Det gir blant annet begrensninger på målretting etter alder og kjønn, interesser og bosted.

Hvorfor gjør egentlig Facebook disse endringene? Og hva bør man være oppmerksom på når man annonserer på Facebook? Da bør du høre denne episoden av Markedsføringspodden med Eivind Bolling og Even Ødegård.

Commercial on Martech