Søkemotoren er en nedtur på de aller fleste nettsteder – kan nordiske søkespesialister løse problemet?
Andelen besøkende som bruker det interne søket når de er inne på en nettside eller en nettbutikk er ofte betydelig. Likevel tas ikke søket på alvor.
De besøkende bruker gjerne menyen på en nettside eller i en nettbutikk når de er i en tidlig fase i kjøps- eller informasjonsprosessen og ikke vet eksakt hva de leter etter.
Søket på nettsiden brukes derimot gjerne sent i prosessen når de besøkende vet hva de leter etter. Med andre ord brukes søket av besøkende som er i ferd med å konvertere.
For våre kunnskapsrike lesere er dette gammelt nytt.
Likevel opplever jeg til stadighet at søkemotorene fungerer dårlig enten jeg besøker nettbutikker, nettaviser eller andre store nettsider. Her er det et stort potensial for nordiske martech-selskaper.
Målet med denne artikkelen er å gi leserne en rask oversikt over hva som finnes av lokale tilbud for den som ønsker å bedre søket.
For å gjøre det enklere, skiller jeg mellom rene søkeløsninger og aktører som selger søkemotor som et av flere produkter.
Rene søkemotorer
La oss begynne med noen selskaper som har søk som sitt primære satsingsområde.
AddSearch: Finske AddSearch holder en lav profil, men ser ut til å ha fått et visst fotfeste i Norden. 22 ansatte.
Haive: Ayfie Group kjøpte alle aksjene i norske Haive i 2020 for 15 millioner kroner.
Loop54: En av de mer etablerte aktørene er Loop54 som i fjor høst ble kjøpt av tyske Fact-Finder. 19 ansatte.
Raffle: I 2017 innså danske Suzanne Lauritzen hvor vanskelig det er å finne informasjon i selskapers enorme kunnskapsdatabaser. Hun slo seg sammen med en dataprofessor og laget Raffle. 42 ansatte.
TellusR: Norske TellusR er utviklet på toppen av søkemotoren Apache Solr. Tillegget gir deg innsikt om brukerne dine og flere måter du kan forbedre søket på. Utviklet av det norske konsulentselskapet Sannsyn som også står bak personaliseringsmotoren Gravity.
Søk som del av en suite
Dette er typisk aktører som satser på søk i kombinasjon med blant annet personalisering.
Findify: Stockholmbaserte Findify satser på søk og personalisering. 21 ansatte.
Hello Retail: Det Københavnbaserte selskapet Hello Retail har gjort søk til et satsingsområde. 71 ansatte.
Klevu: Finske Klevu er en av listens største aktører. 120 ansatte.
Optimizely: Svenske Episerver har flyttet til USA og slått seg sammen med Optimizely. Sammen har tech-giganten fått en solid produktportefølje som inkluderer blant annet søk.
Raptor: Raptor er et stort dansk selskap med søk som et av sine satsingsområder. 61 ansatte.
Relewise: Bygget på MACH-prinsipper integreres Relewise med hvilken som helst ehandelsplattform, og tilpasser produktanbefalinger, produkt- og innholdssøk, kategorioppføringer, nyhetsbrev, etc. 7 ansatte.