Femdoblet salget på ett år: – Det holder ikke med bra teknologi
SMOC vokser i rekord-tempo. Gründer Kristoffer Kvam synes det er sånn passe viktig akkurat nå.
SMOC øker omsetningen med 15 prosent i måneden og har investert tusentalls timer i sin plattform for såkalt “belønningsbasert markedsføring”.
Martech24 jobber tett med Nordens fremste tech-selskaper. Vi presenterer jevnlige våre dyktige partnere. I denne artikkelen kan du lese vårt intervju med Kristoffer Kvam fra Smoc.
Gründer og daglig leder Kristoffer Kvam i det norske selskapet gleder seg over situasjonen, men synes at det er én ting som er viktigere enn salgsrekorder.
– I år er det viktigste er at vi blir elsket av våre kunder.
I en tidlig fase er det krevende å finne “product market fit” og mange startups sliter med høyt kundefrafall før de finner suksessformelen. Kvam innrømmer at de har hatt sine utfordringer, men at dette ikke lenger er noe tema.
– Hemmeligheten er å være ekstremt kundeorientert. Det holder ikke med bra teknologi, hvis man ikke jobber tett sammen med kundene og utvikler noe som skaper verdi.
Belønner kundene
SMOC satser på det de selv kaller “belønningsbasert markedsføring”. Dette er nok et uttrykk som er ukjent for mange av våre lesere, men Kristoffer Kvam mener det egentlig ikke er noe nytt.
– Det vi egentlig leverer, er teknologi som gjør det mulig å engasjere kundene. Det er noe markedsførere alltid har vært opptatt av.
Kvam trekker paralleller til chatbots, lojalitetsprogrammer og CRM-systemer, men han mener at SMOC sin tilnærming til markedet er unik.
– Vårt mål er å lage en teknisk løsning som gjør det mulig å skape oppmerksomhet hos sluttbrukerne og får dem til å konvertere, for deretter å holde på dem og skape mersalg.
Superkrefter
Kvam som selv er utdannet som sivilingeniør og en erfaren utvikler påpeker at alt skjer på kundenes premisser, uten tredjeparts cookies og i henhold til GDPR.
– Belønningsbasert markedsføring er utrolig effektivt for å skape engasjement og lojalitet, men vi må ikke glemme all dataen som samles inn og hvilke muligheter det gir til å predikere og personalisere kundedialogen. Dataen vi samler inn gir våre kunder superkrefter. Men samtidig må vi være vårt ansvar bevisst. Vi jobber med mange store kunder og de er i likhet med oss svært opptatt av både personvern og IT-sikkerhet.
Kunder utenfor Norden
SMOC-sjefen mener løsningen hans passer best for selskaper som er avhengige av engasjerte og lojale kunder, der kundene inngår en form for abonnement eller langsiktig avtale. Det kan være strømselskaper, ladeselskaper, abonnementsbaserte nettaviser og tilbydere av kredittkort.
I dag har SMOC nærmere 40 kunder, inkludert flyselskapet Norwegian, treningskjeden SATS og alarmselskapet Homely.
De fleste av kundene er nordiske, men selskapet har nå også fått sine første kunder i Storbritannia. I fjor omsatte SMOC for 2,5 million kroner. Så langt i år har selskapet som nevnt innledningsvis vokst med 15 prosent i måneden.
– Vi har en høy closing rate for tiden, smiler Kvam.
Et helt økosystem
Det første man ser når man får en demo av Kristoffer Kvam og hans kolleger, er en chatbot-aktig løsning der man kan sette opp sine egne kampanjer. Belønninger står helt sentralt.
Hvis sluttbrukerne ber om et pristilbud fra salgsavdelingen din, kan de få en belønning. Det samme kan brukerne få om de oppgraderer abonnementet sitt, anbefaler tjenestene dine til vennene sine eller ser et YouTub-klipp. En belønning kan være et gavekort hos blant annet Zalando. Brukerne kan også donere belønningen til Plan Norge eller andre veldedige organisasjoner.
– I SMOC forsøker vi å bygge et helt økosystem. Vi samler tusenvis av kunder og får mye innsikt. Samtidig bygger vi opp et nettverk med partnere som gir belønninger tilbake til nettverket. I kombinasjon skapes det nettverkseffekter som gir sluttbrukerne relevante kundereiser.
– Og markedsførerne får superkrefter, gjentar Kristoffer Kvam før han og “Smocer’n” haster videre til et nytt salgsmøte.