(Foto: istockphoto.com)
Breaking news

Forbrukertilsynet med stor aksjon mot skjult reklame – en rekke kjente merkevarer i hardt vær

Forbrukertilsynet har gjennomført en tilsynsaksjon i sosiale medier. Etter aksjonen har 47 annonsører fått brev, der Forbrukertilsynet konkluderer med brudd på forbudet mot skjult reklame.

I en tilsynsaksjon har Forbrukertilsynet sett nærmere på annonsører som bruker påvirkere til å markedsføre på Instagram, TikTok og Snap. Målet har vært å avdekke skjult reklame.

Aksjonen viser at det fortsatt er et problem at merkingen skjules på forskjellige måter. Merkingen kan for eksempel være plassert helt ute i kanten eller bak brukernavnet. Liten skriftstørrelse eller farge som går i ett med bakgrunnen kan også gjøre det vanskelig å få øye på merkingen.

– Vi oppfordrer alle annonsører og påvirkere til å lese vår nye veileder om reklame i sosiale medier. Veiledningen gir en god oversikt over hva som regnes som markedsføring, og viser til gode og dårlige eksempler på merking i forskjellige medier, sier direktør i Forbrukertilsynet, Trond Rønningen, i en pressemelding.

Tilsynet oppdaget også flere tilfeller der «ambassadører» ikke har merket reklameinnlegg. Når annonsører inngår langsiktige samarbeid med påvirkere, skal alle innlegg som har markedsføringsverdi for annonsøren tydelig fremstå som reklame.

Annonsørene har hovedansvaret

I dag kan Forbrukertilsynet bruke økonomiske sanksjoner ved gjentatte lovbrudd, i form av tvangsmulkt. Dersom de oppdager gjentatte lovbrudd fra annonsører eller påvirkere de tidligere har hatt dialog med, er det aktuelt å vurdere tvangsmulkt. Barne- og familiedepartementet har foreslått at brudd på forbudet mot skjult reklame skal kunne sanksjoneres med overtredelsesgebyr, noe Forbrukertilsynet støtter i kampen mot skjult reklame.

Forbrukertilsynet påpeker at det er annonsørene som har hovedansvaret for at innleggene blir tydelig merket, selv om det er påvirkerne som publiserer innleggene. Annonsørene må sørge for opplæring, oppfølging og kontroll av påvirkerne de benytter seg av.  De må også iverksette tiltak hvis påvirkerne legger ut umerkede eller utilstrekkelig merkede reklameinnlegg fra påvirkere.

47 selskaper får brev – her er listen

Forbrukertilsynet har sendt brev til annonsører som ikke har fått veiledning om annonsøransvaret tidligere. De får nå beskjed om å ta grep, slik at de overholder reglene når de bruker påvirkere i markedsføringen. Påvirkerne som har publisert markedsføringen har også fått kopi av brevene, med informasjon om at de kan ha et medvirkningsansvar ifølge markedsføringsloven.

Annonsørene har fått frist til 24. juni til å kommentere forholdene i brevet, samt bekrefte at de vil følge lovens krav.

Her er selskapene som nå får brev fra Forbrukertilsynet:

  • Pretty AS (By Olav)
  • Bergans Retail AS
  • L’Oréal Norge AS
  • Bjørkdesign AS
  • Cover Brands AS
  • Dale of Norway AS
  • David-Andersen Retail AS
  • Den Lille Garnbutikken AS
  • Active Brands AS (Dælie Sportswear)
  • Lashed by Vanesa Jarovic AS (Emina)
  • Fjellsport AS
  • Fløtre AS
  • Norwegian Concept AS (Gullkorn Design)
  • Haddock AS
  • Hegestrikk AS
  • Skintific AS (Jane Iredale Norway)
  • Kattnakken AS
  • Kicks Norge AS
  • Kid Interiør AS
  • LETT
  • Lykkeliten Babynest
  • Nelson Garden AS
  • Norgips Norge AS
  • Spillfabrikken AS
  • KnitBy AS (Studio Moyo)
  • Tekverden
  • Zoza AS
  • Amer Sports Norge AS (Peak Performance)
  • Wowbrow AS
  • Tendenz Hårpleie AS (Joico)
  • LOUIS VUITTON NORGE AS
  • By Sophie Lie AB
  • Hedvig AB
  • Polarn O. Pyret AB
  • Desenio AB (Posterstore)
  • NJIE GROUP AB (Propud Norge)

Commercial on Martech