Pangstart for finsk adtech-selskap i Norge
Readpeak er Nord-Europas raskest voksende plattform (DSP) for native-annonsering. I sommer startet de opp her i Norge.
Readpeak er opprinnelig et finsk selskap som har gjort det svært bra siden oppstarten i 2014.
I sommer annonserte Readpeak at de ville inn på det norske markedet. Selskapet lar sine kunder publisere native-annonser via sin plattform.
Frem til nå har annonsørene kunnet velge varelager fra omtrent 100 nettsteder hos Schibsted, Amedia, Aller, Hegnar, Polaris og Egmont. Sist ut var Dagens Næringsliv og i løpet av første kvartal neste år regner Readpeak med å nærme seg 150 norske nettsteder.
Begynner med små tester
Martin Garfalk, Business Director for Readpeak i Norge, sier at lanseringen i Norge har godt over all forventning. Ikke bare har de fått på plass samarbeid med de fremste mediene, men de har også fått bra med norske kunder.
– Tilbakemeldingene fra annonsørene har vært veldig positive. Mye handler om at man selv kan velge hos hvilke publisister man ønsker å bruke og at alt er helt transparent og i sanntid. At man kun betaler for de klikkene man får, er også noe mange setter pris på.
Han forteller at det ikke er noen oppstartsavgifter eller andre bindinger, noe som gjør at terskelen for å teste Readpeak blir veldig lav.
– Mange begynner med små tester og så skalerer de gradvis opp etter hvert som de lærer og blir kjent med plattformen, forteller Garfalk.
Viktig lærdom fra store datamengder
Med tanke på at det nå har begynt å gå et relativt stort volum av kampanjer gjennom plattformen kan man også begynne å ta ut noen læringer fra datagrunnlaget.
– For eksempel så vi at prisene steg ganske mye i november. Gjennomsnittlig klikkpris steg med nesten 25 prosent og nærmet seg 9 kroner når det bygget seg opp mot Black Week, sier Garfalk.
De aller fleste kampanjene, er satt opp slik at systemet optimaliserer for å skaffe annonsøren en lavest mulig klikkpris. Men det er også mulig å velge konverteringsoptimalisering, noe som gjør Readpeak ekstra interessant for selskaper som selger på nett.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Ting tar tid
Utfordringen med konverteringsoptimalisering er at det tar litt tid før algoritmene begynner å levere skikkelig. I tillegg kan det også ta tid fra en kunde ser en annonse og til kunden faktisk avslutter et kjøp. Man vil derfor vanligvis ikke se full effekt før etter flere uker, forteller Garfalk.
– Det kan ta noe tid, men til gjengjeld ser vi flere kunder som har fått det til å funke skikkelig bra ved å være litt tålmodige. Spesielt om de kjører med server-to-server tracking. Da unngår man problemene rundt cookies og tallene/grunnlaget for optimaliseringen blir bedre.
Felles for alle kampanjene som går bra er at de har laget opp flere annonse variasjoner. Dette gjør de ved å legge inn ulike overskrifter, bilder, tekster og CTA når de bygger kampanjen og så lar de bare systemet A/B-teste hvilke varianter som leverer best på de ulike nettstedene og plasseringene.
Nysgjerrig og vil vite mer? Om du har lyst til å sjekke ut Readpeak er det bare å gå inn på nettsiden og lage en profil. Eller du kan sende en mail til martin@readpeak.com om du vil ha en demo.