Norske Oculos lanserer egen kundeklubb-tech
Det norske teknologiselskapet Oculos, som spesialiserer seg på CRM og kundekommunikasjon, lanserer lojalitetsplattformen Trigg.
Administrerende direktør i Oculos, Toralf Waaktaar-Slokvik mener at personalisert kundedialog og lojalitet fremover vil bli helt essensielt for bedrifter som vil lykkes med kundekommunikasjon i et krevende B2B- og B2C-marked.
Med sterke eiere fra Aller-konsernet i ryggen lanserer selskapet sin egen plattform Trigg.
– Vi har fulgt med på store, internasjonale aktører som har hentet inn titalls millioner i finansering for å utvikle liknende plattformer. Vi bestemte oss derfor for å lage en løsning som vil være unik i Norden, siden vi ser at internasjonale lojalitetsplattformer ofte er tilpasset andre markeder og de blir fort dyre for nordiske bedrifter å bruke. Målet med Trigg er derfor at det lett skal kunne integreres i selskapers eksisterende verdikjede og spille på lag med deres MarTech-systemer, sier Toralf Waaktaar-Slokvik, administrerende direktør i Oculos i en pressemelding.
Lite konkurranse i Norden
Ved første øyekast virker svenske Voyado som en konkurrent. Det avviser Oculos-sjefen overfor Martech24.
– Voyado vil ikke være en konkurrent av Trigg, da Trigg er utelukkende en lojalitetsplattform og ikke har funksjonene og løsningen i Voyado. Voyado er fortsatt en svært viktig partner for Oculos. I et arkitekturlandskap vil Trigg ligge ved siden av marketing automation-plattformer som Voyado, og dekke behov innenfor lojalitet/bonus som blir for avanserte for andre plattformer. Det er få/ingen direkte nordiske konkurrenter, men internasjonale plattformer slik som Antavo og Comarch er mer nærliggende.
Han forteller at de gjennom sine 25 år i bransjen har opparbeidet seg god kunnskap om mange kunder og bransjer, og at de ser potensialet som ligger i å samle inn kundedata og ha eierskap til disse dataene på en trygg måte.
– Lojalitetsprogrammer og kundeklubber handler i stor grad om å samle inn relevant data, som selskaper og annonsører igjen kan bruke til å skape bedre kommunikasjon og markedsføring mot sine kunder. Dette vil igjen kunne føre til økt salg og større lojalitet til merkevaren, men det trengs god teknologi for å samle og aggregere disse dataene.
Belønner aktivitet og ønsket atferd
– Vi ser hvor viktig det er for bedrifter å gå fra en tradisjonell kundeklubb som bare gir rabatter, til et mer kundesentrisk lojalitetsprogram som gir fordeler og produkter basert på det som passer best for kunden. I Trigg vil du kunne sette opp hvilke regler som skal gjelde for ditt lojalitetsprogram, om det skal være insentiver knyttet til kjøp eller aktiviteter som du ønsker at kunden skal gjennomføre.
Dette er også kjent som «gamification» og brukes for å samle inn interaksjonsdata der selskaper kan gi fordeler til kunder som utfører bestemte handlinger. Dette kan være alt fra å skrive en produktanmeldelse, til å se en video eller høre på en spilleliste. Det kan også brukes av selskaper til å insentivere bærekraftig atferd hos sin kundegruppe.
– Her har vi eksempler som butikker som gir deg poeng for å ikke bruke plastposer, eller for å levere inn gamle produkter til gjenvinning eller reparasjon fremfor å kaste det. Mulighetene som ligger i å belønne aktivitet og ønsket atferd er spennende, sier Waaktaar-Slokvik.
Det er altså snakk om en inntjening i form av at brukerne gjør en handling og til gjengjeld får noe de kan bruke som en slags valuta, sammen med interaksjonsbasert poenggivning.
Verdifull innsikt og bedret strategisk grunnlag
For Trigg vil all data som samles inn på vegne av Oculos sine kunder og deres kunder igjen, bli lagret i Norge og selskaper kan derfor være trygge på at alt er i tråd med GDPR-lovgivning og at dataene ikke vil deles med andre.
Lojalitetsplattformen vil være en skalerbar løsning med et åpent fleksibelt API, slik at den kan integreres med allerede-eksisterende systemer hos bedriftene. Kundene vil heller ikke være låst til å bruke Oculos, men vil kunne jobbe direkte i plattformen og styre denne selv. Trigg vil også inneholde en rapporteringsmodul som forteller kundene hva lojalitetskonseptet faktisk gir av verdi.
– Lojalitetsprogrammer påvirker omsetningen til bedrifter i form av at det øker sjansen for at kunden handler oftere hos bedriften, samtidig som verdisjekker og bonuspoeng er mekanismer som ofte trigger større kjøp. I tillegg kan kundedata gi bedrifter verdifull innsikt som kan brukes i operasjonelle beslutninger innen markedsføring og kommunikasjon, men kanskje enda viktigere i strategiske beslutninger.
– Mange retailere i dag vet ikke hvor mange kunder de har eller verdien per kunde, men gjennom et lojalitetssystem blir alle salg identifisert. Si at det er 20 prosent av kundene som står for 80 prosent av omsetningen, da er det viktig for bedrifter å vite hvem de 20 prosentene er slik at man kan treffe dem mer effektivt og utvide denne gruppen. Her mener vi det ligger et stort verdiøkningspotensial for mange bedrifter, avslutter Waaktaar-Slokvik.