Event-bransjen digitaliseres i høy fart – det kan umulig gå bra
Dette er ikke en artikkel om event-bransjens corona-utfordringer. Temaet er mer alvorlig enn som så.
Pandemien har ikke vært nådig med arrangører av konferanser, frokostseminarer, kickoffs, ledersamlinger, generalforsamlinger og konserter.
Det vet tilbyderne av event-verktøy alt om.
Mange som skal arrangere et event i dag, bruker et dedikert verktøy for å holde orden på på- og avmeldinger, vise program, streame innhold til nett, ta imot betaling og administrere hotellovernattinger. Flere og flere bruker også verktøyene for å gi merverdi til sponsorer, distribuere drikkebonger og skape interaktivitet i form av kommentarfelt og quizer.
Mange event-verktøy
Listen med smarte features er lang. Men det er jammen antall tilbydere i dette markedet også.
Her i Norge har vi selskaper som TicketCo, Tappin, Checkin, Hoopla, Tikkio, Crescat og myOnvent. Og om vi utvider horisonten litt og ser på nordiske tilbydere blir listen enda lenger.
I skrivende stund ligger det 25 event-selskaper i databasen til Martech24. (Klikk deg inn på kategorien Event-håndtering)
Om vi tar utgangspunkt i hvor mange ansatte de ulike selskapene har på LinkedIn, er gjennomsnittet 20,6 ansatte og median-tallet er 14,0. De minste har én ansatt og de største er nærmere 100 – med andre ord er bransjen preget av mange små selskaper.
Konsolideringer og konkurser
Jeg har selv arrangert en god del event, fra små workshops med et tyvetalls mennesker til store konferanser med nærmere tusen deltakere. At event-bransjen nå digitaliseres på alle mulige måter ser jeg på som svært positivt.
Samtidig må jeg si at jeg er litt bekymret på vegne av en del av tech-selskapene og deres investorer. Konkurransen er tøff og vi vil høyst sannsynlig se konsolideringer og konkurser.
Nå skal det sies at ikke alle selskapene har samme verdiforslag. Noen passer best for enkle webinar, mens andre er laget for spesifikke bransjer og avanserte behov. Samtidig beveger mange seg vekk fra Excel-ark og manuell håndtering, slik at størrelsen på totalmarkedet øker. Det gjør at det enn så lenge blir kake til alle, men vil det vare? Jeg tror ikke det.
Hybrid-konferanser
Vinnerne er trolig de som klarer å skape løsninger som fungerer både i en digital og analog verden. Hybrid-konferanser blir derfor den nye normalen. Tech-eiere som ikke har tatt innover seg dette, vil nok slite fremover.
Det samme vil de som tar betalt per event og som stadig må jage nye kunder. Fremtiden tilhører de som skaper en lojal kundebase og gjerne selger sine løsninger på abonnement. Å stadig jage nye kunder betyr store markedsføringskostnader, det blir dyrt.
Eventtech er veldig spennende og jeg skjønner godt at både entreprenører og investorer satser i denne bransjen, men risikoen er høy og kun de beste vil overleve.
Skrevet av: Ole Martin N. Evensmo, redaktør for Martech24.