
Prisdryss og 20 årsjubileum for Bring-konkurranse: Her er Norges beste nettbutikker
Netthandelsprisene, arrangert av Posten Bring, feiret tirsdag kveld 20 årsjubileum på Carls i Oslo.
Boxo, Care of Carl og Blivakker stakk av med seieren i hver sin kategori.
– Mange nettbutikker har lagt bak seg et utfordrende år, men de beste har klart å kombinere innovasjon, kundeservice og sterke merkevarer. Årets vinnere imponerer stort med sin evne til å skape unike opplevelser for kundene sine, sier juryleder Stian Andersen, head of B2C strategy i e-handel og logistikk i Posten Bring.
Ryddig vinner
I kategorien for mindre nettbutikker (omsetning inntil 50 mill. kr.) var det Boxo som stakk av med seieren.
– Boxo har vokst enormt siden de startet i 2022 og har lykkes med å bygge et konsept rundt rydding. De er gode på sosiale medier og har skapt et kult og unikt univers, samtidig som de har en solid og god nettbutikk. Selv om de er en liten aktør, har de en tydelig målgruppe og en sterk posisjon i markedet, begrunner juryleder Andersen i en pressemelding.
Sense Garn og Barbershop var de andre finalistene i denne kategorien.
– Det er helt sykt. Tenk at rydding kan få deg hit. Det er én grunn til at vi står her som vinnere nå. Vi har vært med i to år nå og fått gode råd og tilbakemeldinger. Tusen takk, sier Boxo-gründer Caroline Leithe.
Svensker til topps
Blant nettbutikker i kategori medium (omsetning 50-250 mill. kr.) var det Care of Carl som igjen gikk til topps – for tredje år på rad.
– Care of Carl er rett og slett utrolig gode. De har en bunnsolid plattform, og du blir tatt inn i et eksklusivt univers. Med base i Borås, Sverige lykkes de med alt de gjør. De driver profesjonelt, har et luksussegment de klarer å overføre fra butikk til nett, og er kjempegode på kundeservice og bærekraft, sier Andersen i juryen.
I denne kategorien var Garnius og Mestergrønn de andre finalistene.
– At de også nå lykkes utenfor Norge, viser robustheten deres
I kategorien for de største nettbutikkene (omsetning over 250 mill. kr.) var det Blivakker fra Kristiansand som vant.
– De har virkelig løftet seg de siste årene. De har lyttet til tilbakemeldinger de har fått, forbedret seg på alle områder og leverer en fantastisk handelsopplevelse. Kundeservice, returhåndtering, en tydelig profil – de har alt. At de også nå lykkes utenfor Norge, viser robustheten deres, avslutter juryleder Andersen.
De norske nettbutikkene GetInspired og Fjellsport og svenske Lyko var de andre finalistene i denne kategorien.
– Vi var nominert i fjor, men da forventet vi ikke å vinne. Det siste året har vi brukt alle råd og tipsene vi har fått for å bli enda bedre. Hadde vi ikke vunnet i år, så skulle vi vinne til neste år, avsluttet CEO Kolbjørn Ertzeid i Blivakker.
__________
FAKTA:
- Posten Bring har siden 2005 kåret Årets Nettbutikk i Norge.
- Prisen deles ut i tre kategorier basert på omsetning og kåres av en jury med fageksperter fra netthandelen i Norge.
- I år ble 1 000 nettbutikker nominert av folket, og de ti finalistene ble valgt ut basert på fire hovedkriterier: Kjøpsopplevelse, forretningsmodell, innovasjon og markedsføring.
- Juryen er satt sammen av eksperter fra ulike deler av netthandelen. Juryen bestod i år av juryleder Stian Andersen, Ingvild Moen, Monica Solberg, Roy-André Tollesen, Stian Larsen, Torkel Johannessen, Nathalie Walle-Hansen og jurykoordinator Kjersti Pedersen.