Slik blir du Norges beste nettbutikk
Det er hundrevis av detaljer som må stemme hvis du skal bli Norges beste nettbutikk.
Hele kundereisen fra markedsføring til returhåndtering må være riktig.
Siden 2007 har en uavhengig jury av fagfolk på netthandel kåret Norges beste nettbutikker på vegne av Bring. Fra mer enn tusen butikker er et par hundre valgt ut og gjennomgått i detalj av folk som jobber med digitalt salg.
I denne podcast-episoden av Netthandelstrender snakker programleder Urban Lindstedt med Kristin Dahl Hoffmann, direktør Markedsføring E-handel og logistikk, Bring. Kristin leder netthandelsjuryen. Og Torkel Johannessen, administrerende direktør i Pearl Convert.
Basert på mer enn tusen butikker plukkes det ut noen hundre av dem, som deretter undersøkes i detalj av juryen. Det handler ikke bare om å se på butikken, men det gjennomføres også flere hundre testkjøp og testreturer.
For å konkurrere må nettbutikkene selge fysiske varer til norske privatpersoner, og dersom de er utenlandske, fortolle varene. Og juryen vurderer nettbutikkene ut i fra fire hovedkriterier:
- Kundeopplevelse
- Operativ drift
- Innovasjon
- Markedsføring
For at ikke bare de største skal vinne, har Bring valgt å dele ut tre priser:
- Årets Nettbutikk med omsetning på under 50 millioner på nett
- Årets Nettbutikk med omsetning mellom 50–500 millioner på nett
- Årets Nettbutikk med omsetning på over 500 millioner på nett