Partner deler innsikt

6 ting du må tenke gjennom før du lanserer en native kampanje

Det er mye en skal huske på når en lanserer en kampanje, og det kan lett bli overveldende.

Plattformer for native annonser lar deg skape annonser som vises side om side med organisk innhold.

Artikkelen er skrevet av vår samarbeidspartner Readpeak og har som mål å gi deg et innblikk i selskapets tilbud innen native-annonsering.

Sosiale medier er et godt eksempel på dette, fordi annonsene blander seg med det organiske innholdet.

Nå som disse typer annonser blir mer og mer populære, begynner en økende andel markedsførere å leie inn profesjonell hjelp for å utvikle strategiene til sine native kampanjer. Men før du bestemmer deg for hvilken plattform du ønsker å bruke, burde du tenke gjennom et par viktige aspekter ved de forskjellige plattformene, for eksempel forholdet mellom partene, målretting, testing osv.

Selv om hver plattform har sine egne metoder og funksjoner, følger de i bunn og grunn de samme retningslinjene for å oppnå suksess.

For å hjelpe deg i gang har vi lagd en liste over et par nødvendige faktorer du må tenke gjennom før du lanserer en native kampanje. Pass på at du har satt deg inn i disse for å få mer ut av den neste kampanjen din.

1. Definer målet ditt

Ikke vær den personen som klikker på “launch” knappen uten å ha definert målene sine først. Tenk i stedet nøye gjennom hva du ønsker å oppnå.

Dette er grunnlaget til kampanjen din og resultatene du kan oppnå. Hvert selskap har sine egne mål. B2B selskaper ser ofte etter økt engasjement og konverteringer. B2C selskaper er derimot ofte også opptatte av mer bevissthet rundt merkevaren og produktet eller tjenesten sin. Hva er målet ditt? Tenk gjennom hva du ønsker å oppnå med native annonsering.

Det kan være bevissthet rundt merkevaren eller bedriften din? Eller et nytt produkt, å øke konverteringer eller kanskje du ønsker å teste effektiviteten til native annonser? 

Uavhengig av hva det er, må du dobbeltsjekke at kampanjen du har laget er kompatibel med målene dine.

2. Velg riktig målgruppe

Hver plattform har sine egne parametere de fokuserer på. Bruk dem med omhu og bygg parametrene dine rundt:

  • Hvilket type selskap dere har
  • Kampanjetype
  • Mål for kampanjen
  • KPI
  • Budsjett

Det å finne sin ideelle målgruppe kan ta tid, i tillegg til masse research. For at kampanjen din skal få gode resultater er det essensielt å følge med på alle variantene og justere når nødvendig. Med Readpeak kan du velge hvilke nettsider du ønsker at annonsene dine skal vises på. Du kan segmentere og rette deg mot spesifikke bransjer som for eksempel Business & Finans, Bilindustrien, Helse osv. Med kun et par tastetrykk kan du snevre inn målgruppen din, forandre kampanjen din mens den er aktiv og teste forskjellige segmenter mot hverandre. Perfekt når du ønsker å aktivt optimalisere underveis i en kampanje.

3. Fokuser på kreativitet

Når det kommer til native annonsering er det smart å ikke gå i fella å bruke clickbait for å få en høy CTR. Da kan det hende du får mange klikk inn til landingssiden, men sannsynligheten for at bounceraten er høy og at mange blir irriterte på merkevaren din er stor. Men om du leser denne artikkelen, tviler vi på at du er interessert i å bruke clickbait for å engasjere publikummet ditt. Du vil nok heller dedikere en stor del av strategien din til å utvikle grafisk innhold som treffer leserne dine.

For å lykkes med dette anbefaler vi at du fokuserer på at de kreative elementene i annonsen din, bilder og tekst, skal lokke fram følelser hos publikummet ditt. Bilder uten overlappende tekst gjør det som regel best innen native annonsering. Bilder med tekst har ikke like gode resultater og kan til og med redusere CTR på kampanjen din.

Tips: For å forsikre deg om at dine native annonser kommer til å se bra ut og fungere på forskjellige nettsider anbefaler vi at du bruker bilder med størrelse 1200×628 eller større.

4. Diskuter relevante temaer

Vi kan ikke nevne det nok for våre annonsører at innholdet deres kommer til å vises ved siden av artikler skrevet av erfarne journalister. Av personer som vet nøyaktig hvordan de skal lage overskrifter som får leseren til å klikke på artiklene sine og holde dem engasjerte. Derfor er det viktig at du jobber med å skape materiell som stikker seg ut. Kampanjen din kommer ikke til å være effektiv om den ikke engasjerer leserne dine.  Så forsøk å lage innhold av høy kvalitet slik at leserne dine får en god opplevelse. Du burde i tillegg forsikre deg om at du skaper innhold som er relevant for målgruppen din for å få best mulig effekt.

Vær presis og konsekvent, fortell en historie, og ha alltid ha din call-to-action i mente. Hvilken handling ønsker du at leseren skal gjennomføre? Tenk deg godt om og skap innholdet ditt på en måte som leder dem mot målet ditt.

Tips: Bruk tall i overskriften din. Det gir publikummet ditt inntrykket av at innholdet ditt er nøyaktig og tydelig.

5. Testing er alt

Når du kontinuerlig kan observere oppførselen til leserne i målgruppen din gir det deg tilgang til å undersøke og identifisere krysningspunktet mellom det du ønsker å reklamere for og det leserne dine er interessert i. Det foregår som oftest testing innen markedsføring, noe som lar deg analysere og forbedre kampanjene dine med jevne mellomrom. A/B testing for kontinuerlig eksperimentering og KPI optimalisering er en av de mest effektive testmetodene.

Hos Readpeak kan du teste så mange landingssider og annonsenevariasjoner du ønsker og få opp resultatene live i ditt eget dashboard. Vi anbefaler å teste 3 landingssider og 3-5 annonsevariasjoner per side til å begynne med.

6. Stol på algoritmen

Det beste med Readpeak sin algoritme er at den begynner å fungere samme minutt du lanserer kampanjen din. Det sagt så trenger algoritmen litt tid til å lære hvilke av dine annonser som fungerer best på de ulike sitene du har valgt. Resultatene dine vil derfor bli bedre og bedre i løpet av de første dagene av en kampanje så det er lurt å vente litt med å gjøre for dype analyser. Etterhvert, når du har en bedre forståelse av markedet, kan du gjøre små justeringer og forandringer i kampanjen din. Når du har nådd dette nivået av kompetanse kommer det til å være enklere og mer intuitivt å lansere en ny native kampanje.

Konklusjon 

Nå er du klar til å lansere din native kampanje. Meld deg på gratis hos Readpeak eller book en demo hos en av våre eksperter som kan hjelpe deg med å få mest mulig ut av plattformen vår.

Commercial on Martech