Google Analytics stemplet ulovlig gir økt etterspørsel hos norsk nyhetsbrevtjeneste
Lokal teknologi i fokus. Markedsførere og e-handlere har begynt å se etter alternativer til amerikanske tjenester.
I lys av Schrems II-dommen fra EU-domstolen, som setter strenge vilkår for overføring av personopplysninger ut av EØS, har lovligheten til amerikanske Google Analytics blitt mye omtalt.
Datatilsynet her i Norge har også engasjert seg i saken. De har foreløpig ikke konkludert, men de sier at Google Analytics kan være ulovlig. De anbefaler også at man revurderer andre verktøy som kan sende personopplysninger til USA.
Med alt fokuset på GDPR, Schrems II og overføringer av personopplysninger til USA opplever nå det norske selskapet Make økt etterspørsel etter lokal teknologi.
Make har spesialisert seg på utsendelser av nyhetsbrev og SMS.
– Alle våre servere for utsendelse og lagring av personopplysninger er plassert i Norge, og all informasjon lagres og sendes i henhold til GDPR. Dette er et budskap vi har kommunisert i lang tid og nå får vi betalt for det, sier Stian Fongaard fra Make.
Høyere åpningsrate med norske servere
Har du sendt ut nyhetsbrev tidligere så vet du at det er mulig å måle hvor mange som åpner utsendelsene dine. Ved flere anledninger opplever vi i Make at åpningsraten går opp når kunder flytter fra større internasjonale leverandører til oss, forteller Stian Fongaard.
– Det er mye som spiller inn på åpningsrate, men vi mener viktige faktorer er at vi sender fra norske servere og har lokal tilstedeværelse. Vi har ikke så stort volum som våre konkurrenter, så skulle det dukke opp problemer med levering hos en norsk ISP tar vi bare opp telefonen og ringer dem. Har du bra lister med samtykke så er det ingen som ønsker å blokkere deg, og skulle du være uheldig, så løser vi dette. En slik service finner man som regel ikke hos de større internasjonale leverandørene.
Make har blant annet Fagforbundet, Helsedirektoratet, Universitetet i Oslo, Nordea, Øyafestivalen, Hafslund og Schibsted på kundelisten.
Forbud kan komme raskt
Kombinasjonen av velfungerende norsk teknologi, høy åpningsrate og tett oppfølging av kundene har lenge vært en suksessformel for Make.
Med økt oppmerksomhet rundt utfordringene med å lagre persondata i USA, har Fongaard fått enda et salgsargument.
– Mange av våre konkurrenter er amerikanske, men heller ikke alle lokale tilbydere har vanntette skott til USA da de gjerne har bygd sine systemer på toppen av amerikanske selskaper som Sendgrid og Mailgun. Vi forventer mer oppmerksomhet rundt dette i tiden fremover.
Mange som sender ut nyhetsbrev kan få seg en ubehagelig overraske i tiden som kommer. Make-sjefen er forberedt på økte arbeidsmengder fremover.
– Datatilsynet har allerede varslet at verktøy som bryter loven, må fjernes omgående. Det er nok bare et tidsspørsmål før mange må bytte system for utsendelser av nyhetsbrev og sms.