(Foto: iStock)
Pressemelding

Optimizely signerer avtale med norsk drømmekunde

Komplett velger Optimizely for å styrke sin datadrevne strategi for bedre kundeopplevelse og konverteringsrate.

Optimizely har sikret seg Komplett Group som kunde.

Gjennom avtalen vil et av de aller største e-handelsselskapene i Norden implementere Optimizelys eksperimenteringsløsninger, Optimizely Web Experimentation og Optimizely Feature Experimentation for å forbedre kundenes handleopplevelser. Løsningene inngår i det Optimizely selv omtaler som en Digital Experience Platform (DXP).

Skal teste ideer og hypoteser

Komplett ønsker å kontinuerlig forbedre kundeopplevelsen for å opprettholde sin posisjon som markedsleder i regionen. Ved hjelp av Optimizely Experimentation vil Komplett teste ideer og hypoteser for å forbedre kundeopplevelsen, og dermed øke konverteringsraten.

– Vi er en forhandler som kun er på nett, og en god kundeopplevelse er vårt hovedmål. Vi må innovere og forbedre oss hele tiden. Kunden ønsker en relevant opplevelse og tilbud. Optimizelys løsning vil sikre at alle beslutninger er basert på ekte data fremfor gjetting, sier Samantha Gowran Farrier, e-handelssjef i Komplett i en pressemelding.

Komplett vil innlede samarbeidet ved å fokusere på A/B-testing av nøkkelfunksjoner, inkludert produktsider og betalingsprosessen, for å levere umiddelbare forbedringer til kundeopplevelsen. Samtidig vil Komplett fortsette å implementere sin langsiktige strategi for kontinuerlig å optimalisere nettsiden og tjenestene med nye tjenester og muligheter.

Ønsker en datadrevet forretningskultur

I tillegg til å implementere Optimizely-teknologien, vil Komplett fokusere på å skalere en intern forretningskultur der datadrevne beslutninger gjennomsyrer hele organisasjonen. Målet er å styrke evnen til å bruke data strategisk gjennom opplæring og inkludering på tvers av ulike avdelinger.

– Nettanalyse handler ikke bare om å samle inn relevant data, men også om å utvikle kompetanse i å bruke dataene strategisk på tvers av livssyklusen til kundene, fortsetter Samantha Gowran Farrier.

– En av hovedgrunnene til at vi valgte Optimizely er deres ekspertise innen feltet. De vil være en viktig strategisk partner når vi bygger vår nye måte å jobbe på.

Kompletts eksperimenteringsinitiativ viser hvordan eksperimentering kan være grunnlaget for innovasjon og hvordan det kan hjelpe bedrifter med å forbedre resultatene, mener Espen Børsum i Optimizely.

– Kompletts mål om å skape en datadrevet forretningskultur og omfattende eksperimenteringsstrategi legger til rette for suksess. Godt utført eksperimentering har gjentatte ganger gitt betydelig avkastning på investeringen. Samantha har dybdekunnskap på feltet og vil fokusere på å bygge en datadrevet kultur som involverer de rette menneskene.

Blant andre kunder på Optimizelys kundeliste finner vi selskaper som Get Inspired, Meny, Vita, Norwegian, Jotun, Hurtigruten, H&M og Salesforce.

Commercial on Martech