Svensk radarpar henter gigant-sum og gjør seg klare for å ta sitt adtech-selskap på børsen
Til tross for pandemi-problemer vokste data-selskapet med 60 prosent i fjor. Nå belønnes gründerne med millard-vurdering før børsintroduksjon.
For de som ikke kjenner til Funnel kan vi raskt nevne at det er en dataplattform for markedsførere med å jobbe mer datadrevet.
Plattformens forhåndsbygde markedsførings-connectorer samler inn dataene markedsførere trenger, og lar markedsførere også analysere og finne innsikt gjennom visualiseringsverktøy. Målet er å hjelpe markedsførere og analytikere å ta bedre beslutninger, uten koding eller tekniske team.
– Markedet har modnet betydelig siden Per Made, og jeg grunnla Funnel. Tilbake i 2014 var det for det meste netthandel og app-selskaper som brydde seg om å måle digital markedsføringsytelse. Nå er det i tankene til praktisk talt alle markedsføringsorganisasjoner, noe som er tydelig for våre kunder og har drevet vår sterke vekst, sa Fredrik Skantze da nyheten om emisjonen ble kjent.
Overfor Breakit anslår Skantze at markedet til Funnel innen få år kan bli på 40 milliarder kroner. Et marked Funnel i dag hevder de er markedsleder.
I den nye emisjonen går det statlige Fjärde AP-fonden og Stena -familien (gjennom Stena Sessan) inn som nye store aksjonærer. Samtidig påpekes det at interessen fra eksisterende eiere, inkkudert Industrifonden, Balderton Capital, Eight Roads, F-Prime og Oxx, har vært betydelig.
– Ingen ønsket å selge noen aksjer i runden. I stedet måtte vi gjøre den nye emisjonen større slik at alle kunne delta. Opprinnelig hadde vi tenkt å ta inn mellom 400 og 500 millioner, men til slutt ble det 578 millioner, sier Fredrik Skantze til Breakit.
Hvor mye selskapet prises til nå i den siste emisjonen er ikke offentlig kjent, men ifølge Breakit som henviser til en anonym kilde, er det snakk om cirka 3,5 milliarder kroner
I 2020 omsatte Funnel for 120 millioner svenske kroner med et driftsunderskudd på 125 millioner svenske kroner, skriver Breakit. Til tross for utfordringer med pandemien innen visse kundesegment, vokste selskapet med 60 prosent.
Ifølge selskapet brukes plattformen av over 1200 digitale markedsføringsteam, inkludert Home Depot, Trivago, Skechers, SAS, Samsung, Vodafone, Logitech og Skyscanner, samt mediebyråer som Havas Media, Ogilvy og DAC Group.