– Kartlegging av kundereisen er snarveien når du skal velge plattform til din ehandel
Martin Jensen fra Centra besøker podcasten til Urban Lindstedt, der han avslører hva som er viktigst ved valg av ehandelsplattform.
E-handel er fortsatt en teknologitung industri. Trikset for ikke-teknikere som skal anskaffe e-handelsplattformer er å kartlegge kjøpsprisen fra markedsføring og helt til kunden eventuelt sender noe i retur. Da blir det klart hvilke funksjoner som kreves for internasjonal e-handel.
Til tross for at ehandelsplattformen Centra identifiserte 1000 konkurrenter ved oppstarten, mente gründerne at det manglet skikkelig støtte for merker som ønsker å selge i mange markeder og til forhandlere. De fant et hull i markedet.
I denne episoden av podcasten Ehandelstrender snakker programleder Urban Lindstedt med Martin Jensen, administrerende direktør og medgründer av e-handelsplattformen Centra.
Centras medgründer og administrerende direktør Martin Jensen tror på direktesalg i kombinasjon med et nært samarbeid med sine forhandlere. Han er mer skeptisk til å selge gjennom markedsplasser.
Martin Jensen mener også at begrepet “headless” er mer et markedsføringskonsept, enn en tydelig funksjon, laget for å tiltrekke seg forhandlernes IT-avdelinger.
Det er mye teknologi å holde styr på ved internasjonale merkelanseringer. Oversettelser og alle Google-feeder må være nøyaktige. De riktige produktene må vises til de riktige markedene. Her var det “painpoints” å løse, mente gründerne av Centra.
Centra har valgt å fokusere på forbrukermerker som har kommet langt på sin e-handelsreise og har fanget mange nordiske D2C-merker med internasjonale ambisjoner som Stronger og Ideal of Sweden. I fjor omsatte Centra for 30 millioner SEK og med 100 millioner SEK i risikokapital vil de ansette flere utviklere og investere i nye markeder. De skal først bli sterkere i Norden, og deretter åpne lokale kontorer rundt om i Europa, etterfulgt av Nord-Amerika og Asia.