Dynamisk prissetting på rett sortiment for maksimal lønnsomhet
Vellykket dynamisk prising krever en skikkelig analyse av konkurrenter og produktutvalg, for å sette opp en fungerende prisovervåking i neste steg.
Dynamisk prissetting kommer fra det faktum at pris er en av de viktigste komponentene for å lykkes med nettsalg.
Med en utviklet prisstrategi kan ehandlere både øke salg og lønnsomhet, samt utvikle sitt sortiment og effektivisere markedsføringen din.
I denne episoden av podcasten Ehandelstrender snakker programleder Urban Lindstedt med Martin Granberg, Chief Strategy Officer i Saas-selskapet Priceindx.
Dynamisk prising er nødvendig for ehandlere i segmenter hvor prissammenligninger er standard. Etter en analyse av konkurrentene utvikles en tydelig strategi som passer din merkevare
I prisingen må flere faktorer vurderes, som konkurrentenes pris, butikkens merkevare og balansen. Basert på konkurrentenes priser og prisstrategien settes det så opp en rekke regler og programvare for å “scrape” konkurrentenes priser.
Konkurranseanalysen gir også muligheter til å finne hull i eget sortiment som kan fylles med egne merkevarer.
Og prisroboter har ikke presset prisene ned til nullmarginen man tidligere fryktet. Riktig pris trenger ikke være den laveste prisen.