Ehandelsplattform henter tyvetalls millioner og ser utenfor Norden etter nye kunder
Den svenske ehandelsplattformen Brink styrker egenkapitalen med vel 20 millioner svenske kroner. Christian Zanders ser nå utover de norsksvenske grensene for videre vekst.
Det er i hovedsak to aktører som nå går inn med frisk kapital. Det er det nederlandske VC-selskapet Forward og svensken Daniel Johnsson gjennom selskapet Quiq. Sistnevnte går også inn som styreleder i Brink.
Fra før av er kjente svenske tidligfase-investorer som Wellstreet, Nakd- og Nelly-gründer Jarno Vanhatapio, Filip Tysander og Innovation Nest på eiersiden.
– Hensikten er å fortsette vekstreisen som Brink er på og gjøre selskapet klar for en internasjonal ekspansjon, sier Christian Zanders, som er selskapets Chief Operation Officer, til Breakit.
Brink som ble grunnlagt i 2018, har nok gått under radaren på mange av våre lesere. Til deres unnskyldning skal det sies at så langt er da heller ikke Brink spesielt store målt i omsetning. Det var først i 2021 at selskapet fikk noe omsetning, nærmere bestemt 3,1 millioner svenske kroner. En omsetning som falt i 2022 til 2,6 millioner kroner. I år blir det langt bedre, med ARR på vel 12 millioner kroner.
I dag er Brinks kunder hovedsakelig svenske og norske, inkludert Babyshop, Axel Arigato og Happy Socks. Nylig fikk Brink også Nelly på kundelisten.
– Vi har også en stund nå jobbet for å oppnå positiv kontantstrøm i det nordiske markedet. Vi er nesten der nå, så det er noe vi kommer til i løpet av neste år. I andre halvdel av 2024 vil vi nå positiv kontantstrøm i disse markedene, sier Zanders.
Ifølge Breakit er Polen, Nederland og Storbritannia mest aktuelle markeder for Brink. USA står også på ønskelisten, men den ekspansjonen krever et annet finansielt klima.