Skobutikken skiller ut teknologien i eget selskap
Selskapet opplyser i en pressemelding at de har jobbet de siste fire årene med å dele opp ehandel og plattform i egne forretningsområder. Selskapets plattform har vokst betydelig raskere enn forventet de siste 6 månedene og divisjonen muliggjør et tydeligere fokus på hvert område. – Vi har jobbet intensivt i fire år for å videreutvikle […]
Selskapet opplyser i en pressemelding at de har jobbet de siste fire årene med å dele opp ehandel og plattform i egne forretningsområder.
Selskapets plattform har vokst betydelig raskere enn forventet de siste 6 månedene og divisjonen muliggjør et tydeligere fokus på hvert område.
– Vi har jobbet intensivt i fire år for å videreutvikle vår plattform for å tilby ehandlere en kostnadseffektiv internasjonal ekspansjon uten investeringer og komplisert integrasjon. Plattformen brukes nå av 35 kunder og vi er vokser raskt, sier Daniel Mühlbach, administrerende direktør i Footway Group.
Delingen innebærer at Footway Group starter en ny gruppe selskaper bestående av Ecom Group AB med fire heleide datterselskaper: Eyewear Ecom AB, Sports Ecom AB, Footwear Ecom AB og Fashion Ecom AB. Footway Group overfører deretter e-handelsvirksomheten, som i dag eies og drives av Footway Group, til Ecom Group og dets datterselskaper.
Etter splittelsen vil morselskapets inntekter i hovedsak bestå av salg av tjenester til selskaper som benytter plattformen Footway+ (footwayplus.com) inkludert plattforminntekter fra Ecom Group AB med datterselskaper. Plattformdriftens inntekter fra selskapets egne butikker utgjorde for 2023 ca. 130 millioner svenske kroner.
Fisjonen og den strategiske gjennomgangen forventes å være ferdig i andre halvdel av 2024.