Epost-markedsføring: Ett enkelt triks ga betydelig økning i åpnings- og klikkrater
Optimalisering av kundekommunikasjon kan gi imponerende resultater og det er ekstra gøy når man får til noe som virkelig fungerer. Lars Thomte, digital markedssjef i bildeler.no, deler sine erfaringer.
Hos Bildeler.no testet vi hvordan små endringer i e-postenes subjektlinjer kunne påvirke åpnings- og klikkratene.
Resultatene ga oss en real overraskelse!
Eksperimentet
Bildeler.no arrangerte en quizkonkurranse hvor premien var en ledbar til bilen. Ledbar er et standard lysprodukt (https://www.bildeler.no/ekstralys-led/v/94474) som er integrert i skiltholderen og passer til de aller fleste biltyper. Den opprinnelige subjektlinjen lød: “Vinn ledbar til bilen din!“
Før utsendelse innså vi at vi kunne bruke dataen vi hadde om kundenes bilmerker til å tilpasse kommunikasjonen. Ved å segmentere kunderegisteret etter de åtte mest populære bilmerkene, skreddersydde vi subjektlinjene.
For eksempel ble: “Vinn ledbar til bilen din!” endret til “Vinn ledbar til din Volvo!” for Volvo-eiere eller “Vinn ledbar til din BMW!” for BMW-eiere. Kunder uten informasjon om bilmerke fungerte som kontrollgruppe og mottok den generelle subjektlinjen.
Resultatene
Bruken av bilmerkespesifikke subjektlinjer forbedret åpningsraten i alle segmenter sammenlignet med kontrollgruppen.
Subjektlinje | Åpningsrate | Forbedring | Klikkrate | Forbedring |
---|---|---|---|---|
Vinn ledbar til bilen din! | 28,4% | 3,11% | ||
Vinn ledbar til din Volkswagen! | 36,5% | 28,5% | 4,9% | 57,5% |
Vinn ledbar til din Audi! | 36,9% | 29,9% | 4,7% | 50,8% |
Vinn ledbar til din Toyota! | 33,3% | 17,3% | 4,5% | 44,7% |
Vinn ledbar til din BMW! | 38,9% | 37,0% | 4,2% | 36,0% |
Vinn ledbar til din Volvo! | 36,3% | 27,8% | 5,5% | 75,2% |
Vinn ledbar til din Mercedes! | 38,3% | 34,9% | 5,7% | 82,9% |
Vinn ledbar til din Skoda! | 34,7% | 22,2% | 5,8% | 85,2% |
Vinn ledbar til din Ford! | 31,6% | 11,3% | 4,8% | 53,0% |
Den minste økningen var på 11,3 % (Ford), mens den største økningen var på hele 37 % (BMW). Det mest overraskende var at klikkratene økte også betydelig, med forbedringer fra 36% (BMW) til hele 85,2 % (Skoda). Til tross for at innholdet var helt likt i alle utsendelser.
Hvorfor virker dette?
Vi tror mottakerne oppfattet innholdet i e-postene som mer relevante når bilmerket deres var spesifisert. Selv om innholdet var likt, bidro personlig tilpasning til å øke både åpnings- og klikkratene, fordi innholdet føltes å være spesielt tilpasset mottakerens bil.
Dette eksperimentet viser at små justeringer som øker opplevelsen av relevans kan gi store resultater. Ved å tilpasse kommunikasjonen til mottakernes behov og interesser kan du få bedre engasjement – med enkle grep!