Nærmest: Fredrik Brattgjerd, CRM manager og Lars Thomte, Digital Markedssjef i Bildeler.no (Foto: BIldeler)
Analyse & Innsikt

Epost-markedsføring: Ett enkelt triks ga betydelig økning i åpnings- og klikkrater

Optimalisering av kundekommunikasjon kan gi imponerende resultater og det er ekstra gøy når man får til noe som virkelig fungerer. Lars Thomte, digital markedssjef i bildeler.no, deler sine erfaringer.

Hos Bildeler.no testet vi hvordan små endringer i e-postenes subjektlinjer kunne påvirke åpnings- og klikkratene.

Resultatene ga oss en real overraskelse!

Eksperimentet

Bildeler.no arrangerte en quizkonkurranse hvor premien var en ledbar til bilen. Ledbar er et standard lysprodukt (https://www.bildeler.no/ekstralys-led/v/94474) som er integrert i skiltholderen og passer til de aller fleste biltyper. Den opprinnelige subjektlinjen lød: “Vinn ledbar til bilen din!

Før utsendelse innså vi at vi kunne bruke dataen vi hadde om kundenes bilmerker til å tilpasse kommunikasjonen. Ved å segmentere kunderegisteret etter de åtte mest populære bilmerkene, skreddersydde vi subjektlinjene.

For eksempel ble: “Vinn ledbar til bilen din!” endret til “Vinn ledbar til din Volvo!” for Volvo-eiere eller “Vinn ledbar til din BMW!” for BMW-eiere. Kunder uten informasjon om bilmerke fungerte som kontrollgruppe og mottok den generelle subjektlinjen.

Resultatene

Bruken av bilmerkespesifikke subjektlinjer forbedret åpningsraten i alle segmenter sammenlignet med kontrollgruppen.

Subjektlinje Åpningsrate Forbedring Klikkrate Forbedring
Vinn ledbar til bilen din! 28,4% 3,11%
Vinn ledbar til din Volkswagen! 36,5% 28,5% 4,9% 57,5%
Vinn ledbar til din Audi! 36,9% 29,9% 4,7% 50,8%
Vinn ledbar til din Toyota! 33,3% 17,3% 4,5% 44,7%
Vinn ledbar til din BMW! 38,9% 37,0% 4,2% 36,0%
Vinn ledbar til din Volvo! 36,3% 27,8% 5,5% 75,2%
Vinn ledbar til din Mercedes! 38,3% 34,9% 5,7% 82,9%
Vinn ledbar til din Skoda! 34,7% 22,2% 5,8% 85,2%
Vinn ledbar til din Ford! 31,6% 11,3% 4,8% 53,0%

Den minste økningen var på 11,3 % (Ford), mens den største økningen var på hele 37 % (BMW). Det mest overraskende var at klikkratene økte også betydelig, med forbedringer fra 36% (BMW) til hele 85,2 % (Skoda). Til tross for at innholdet var helt likt i alle utsendelser.

Hvorfor virker dette?

Vi tror mottakerne oppfattet innholdet i e-postene som mer relevante når bilmerket deres var spesifisert. Selv om innholdet var likt, bidro personlig tilpasning til å øke både åpnings- og klikkratene, fordi innholdet føltes å være spesielt tilpasset mottakerens bil.

Dette eksperimentet viser at små justeringer som øker opplevelsen av relevans kan gi store resultater. Ved å tilpasse kommunikasjonen til mottakernes behov og interesser kan du få bedre engasjement – med enkle grep!

Commercial on Martech