Markedsføring av vin på nett: Selger vinklubb for 120 millioner kroner
Speqta selger samtlige aksjer i Mytaste Food & Beverage AB som driver "Vinklubben". Vinklubben er Sveriges største nettsamfunn for vin.
Det svenske adtech-selskapet Speqta selger Vinklubben til det nordiske vinkonsernet Viva Wine Group for 120 millioner svenske kroner.
Vinklubben har blitt en ledende aktør i Sverige innen prestasjonsbasert vinmarkedsføring. De tilbyr vindistributører en plattform for nettbasert markedsføring.
I en pressemelding opplyses det at Vinklubben har 1,6 millioner medlemmer. På deres nettsider reklameres det med 800 000 medlemmer. Uansett hva som er riktig, er Vinklubben utvilsomt et betydelig nettsamfunn.
– Fantastisk utvikling
Speqtas administrerende direktør Fredrik Lindros kommenterer salget slik:
– Vinklubben har hatt en fantastisk utvikling og har etablert seg som den ledende aktøren for prestasjonsbasert vinmarkedsføring i Sverige. Gjennom Viva Wine Group og deres gründerbedrifter og samarbeidspartnere får Vinklubben en sterk base og et nytt hjem for fortsatt lønnsom vekst. For Speqta, salget er en del av den strategiske gjennomgangen som har pågått siden november 2021.
I 2021 introduserte Vinklubben den sosiale medietjenesten SMART, som betyr at vinimportører kan målrette sine sosiale medier-annonser mot det faste sortimentet og knytte det direkte til geografiske punkter og distribusjonsnivåer. Resultatet er at annonsering skjer der det er distribusjon, noe som gir en bedre forbrukeropplevelse, men også at distribusjonen for vinimportøren øker for spesifikke produkter, opplyser Speqta i en børsmelding.
Mytaste Food & Beverage AB som eier Vinklubben, inkluderer også konseptene myTaste og Matklubben. I fjor omsatte selskapet for 22,5 millioner svenske kroner med en EBITDA på hele 12,4 millioner kroner eksklusive forvaltningshonorarer. Vinklubben sysselsetter fire personer på heltid.
– En av de ledende aktørene når det kommer til markedsføring av vin
Viva Wine Group er et ledende nordisk vinkonsern med en sterk posisjon i det europeiske e-handelsmarkedet for vin.
Viva Wine Groups administrerende direktør Emil Sallnäs kommenterer oppkjøpet:
– Viva Wine Group har som mål å fortsette å vokse i det nordiske markedet og Vinklubben vil være en viktig plattform i gjennomføringen av vår fortsatte vekststrategi. Vinklubben er en av de ledende aktørene i vår bransje når det kommer til markedsføring av vin og deres gründerånd passer veldig bra med Viva Wine Group.
Overtagelse skjer etter planen i begynnelsen av april.