Profil advarer unge på jobbjakt: – Skal du jobbe med markedsføring må du ha lidenskap for faget
Markedsføringsfaget begynner å bli krevende, innrømmer mannen som har nesten like mange caps som han har år i markedsføringsfaget.
Markedsføringsprofilen Hallgeir Gustavsen er ikke i tvil. Selv nyutdannede markedsførere møter enorme forventninger når de skal ut på arbeidsmarkedet.
– Når jeg ser jobbutlysningene på Finn.no, blir jeg skremt og føler at jeg selv ofte ikke kan innfri kravene etter mange år i bransjen. Selv om man bare skal inn i en juniorstilling med 400 000 kr i årslønn, må man kunne video, analyse, annonsering, utvikle nettsider og alt mulig annet.
Selv lagde Gustavsen sin første betalte nettside i 1998. Selv om kravene som settes til unge markedsførere i hans øyne er for tøffe, er virkeligheten heller ingen lek, påpeker han.
– Skal du jobbe med markedsføring må du ha lidenskap for faget. Det holder ikke å jobbe åtte til fire. Det er mange der ute som brenner for faget og hele tiden tester nye saker og lærer seg noe nytt. Du kan riktig nok få en helt okey karriere uten å være så ivrig, men skal du bli noe ekstraordinært, må du gi alt.
Kvittet seg med en rekke kunder
De siste syv årene har Gustavsen jobbet i digitalbyrået Vecora, der han hjelper bedrifter å vokse ved hjelp av digital markedsføring. Der gir han alt.
Gustavsen forventer at kundene gjør det samme.
– Skal du jobbe med Vecora må du som kunde våre uredd og våge å tenke nytt. Det er også en fordel om du har tro på markedsføring og at internett har kommet for å bli, smiler han.
I Vecora er de spesialister på resultatdrevet markedsføring, der de ofte kombinerer performance marketing og inbound metodologi.
– Vi er ikke så opptatt av høye klikkrater og å lage fine ting. Det viktigste er at det virker.
Det har ikke alltid vært sånn, avslører Gustavsen.
– For 6-7 år siden innså vi i Vecora at vi ikke lenger ønsket å være et passivt ordremottak for kundenes kampanjebestillinger. Vi bestemte oss for å ta mer ansvar og heller si til kundene hva de faktisk burde gjøre for å få resultater.
Store endringer i kundeporteføljen
Vecora ønsket å jobbe tettere med noen utvalgte kunder. Det fikk raskt konsekvenser. Byrået gikk fra omtrent 100 kunder til 30.
– Vi mistet flere kunder da vi endret strategi. Noen sa opp og noen avtaler valgte vi selv å avvikle. Vi ble også flinkere til å takke nei til kunder som ikke passet vår nye strategi.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Nå sitter den nye strategien like godt som capen på hodet til Gustavsen. Vecora er nå en Gassellebedrift med stadig voksende omsetning.
– Kundene er egentlig ikke opptatt av fine ting og høye klikkrater. De ønsker å selge mer og vil ha samarbeidspartnere som skaper merverdi.
Vecora har spesialisert seg på resultatdrevet markedsføring, men noen resultatgaranti får kundene aldri av Gustavsen og hans kolleger.
– Vi garanterer aldri resultater, vi garanterer bare en solid prosess og et kompetent team med rådgivere.
Som regel går det bra. Det har Gustavsen sett mange ganger. Nesten uansett bransje.
– Om du har et produkt eller en tjeneste med en viss verdi, der kjøpsreisen ofte er lang og kundens livstidsverdi er høy, har vi mye å tilføre.
Fra entreprenører til hyttebyggere
Vecora har blant annet en kunde som selger ferdighytter. Der kan 60 prosent av salget spores tilbake til Vecora, forteller Gustavsen.
Byrået har også en lokal entreprenør som kunde. De tilbyr blant annet utbygging av hus og skifting av tak.
– Det samarbeidet har fungert sinnsykt bra, så nå må vi hjelpe dem å skaffe folk også, utbryter Gustavsen.
Også regnskapsbyråer og advokater er på kundelisten.
– Vi trenger ikke skaffe mange kunder for at alle er happy. Det kan høres enkelt ut, men det krever mye av alle parter. Vi kaller det resultatbasert markedsføring.
Andre kaller det et lønnsomt samarbeid.