Utleie av produkter har igjen blitt aktuelt – hvor stort er potensialet?
Med tjenesten Hyreshyllan tester Netonnet utleie av hjemmeelektronikk til privatpersoner.
Den svenske kjeden Netonnet mener at det er tilstrekkelig etterspørsel fra kunder og at utleie er en mulighet for mer bærekraftige forretningsmodeller.
Netonnet har utviklet en enkel og fleksibel modell hvor kunder kan velge å leie et produkt på nett i 6 til 48 måneder. Spørsmålet er hvor stor utleiemodellen kan bli for handelsnæringen?
Netttjenester som Netflix og Spotify har gjort forbrukere stadig mer komfortable med å leie en tjeneste i stedet for å kjøpe et produkt. Privatbilleasing blir mer vanlig samtidig som nye aktører leier ut klær og sportsutstyr. Utleiemodellen tar stadig mer plass.
I denne episoden av podcasten Ehandelstrender snakker programleder Urban Lindstedt med Margareta Törnblad, leder for strategisk tjenesteutvikling i Netonnet og ansvarlig for Utleiehyllen hos Netonnet.
På 1980- og 90-tallet var TV-utleie med Thorn stort i både Norge og Sverige, men bedre avbetalingstjenester og billigere TV-apparater gjorde at kundene forlot utleiemodellen.
Netonnet ønsker å utvikle sitt tjenestetilbud. I tillegg til leasing jobber Netonnet med å forbedre installasjonstjenestene sine, og i fjor begynte Netonnet å selge brukte produkter.