Jørund H. Rytman (Foto: SMB Norge)
Nyhet

Raser mot regjeringens forslag om å forby salg av tobakksprodukter på nett

SMB Norge advarer mot planer om å forby salg av tobakksprodukter på nett.

Regjeringen har foreslått å forby salg av tobakk på nett. Målet er å hindre at ulovlige produkter kommer inn til Norge, samt gi barn og unge dårligere tilgang til tobakksprodukter.

Hele 74,5% prosent av mindreårige som bruker eller har prøvd tobakksprodukter sier at de får tobakk fra venner og bekjente. Dette viser en ny undersøkelse fra Moment Analyse.

Når respondentene i undersøkelsen får spørsmålet om hvor de får tak i disse produktene så svarer 34% at de får dette fra dagligvarebutikkene. Kun 2,9% oppgir nettbutikk

– Dette viser at mindreårige som kjøper selv eller får venner og bekjente til å handle for seg foretar innkjøp via dagligvarebutikkene. En veldig liten andel får dette fra nettbutikk, og det viser at terskelen for at venner og bekjente kjøper på nett for en mindreårige er svært liten, uttaler administrerende direktør i SMB Norge, Jørund H. Rytman i en pressemelding.

For å handle på nettet må man legitimere seg med Bank ID. Dette er en mye sikrere legitimering, enn å vise en legitimasjon i en dagligvarebutikk mener Rytman.

– Myndighetene godtar salg på nett av alkohol fra Vinmonopolet, hvor varene leveres på døren. Det gjør forslaget om å forby nettsalg av tobakksvarer ekstra spesielt, sier Rytman.

For rene nettbutikker som Snushjem og Snus365 vil et eventuelt forbud trolig bety kroken på døra, men også tobakkssalg fra nettbaserte dagligvareaktører vil bli berørt. Det betyr at forbudet også rammer Oda, Foodora Market og Wolt Market. 

Nettbutikkene oppgir til SMB Norge at det store flertallet som handler tobakksprodukter på nett er i alderen 28-45. I aldersgruppen 18-19 år er det svært få som bruker nettbutikk for kjøp av disse produktene. Hvis mindreårige oppgir at de handler tobakk i en nettbutikk så må de enten få en voksen til å kjøpe for seg eller låne Bank ID fra en myndig person. Dette er det altså svært få som gjør, viser undersøkelsen fra Moment Analyse.

SMB Norge representere nettbutikker innen mange produktkategorier, inkludert norske nettbutikker som selger tobakksprodukter.

Commercial on Martech