To av tre nordmenn slakter Temu-kvaliteten
Det kinesiske netthandelsfenomenet Temu har for alvor inntatt det norske markedet – men ikke uten betydelig skepsis.
Ifølge en ny rapport fra Prisjakt oppgir hele 65 prosent av nordmenn som har handlet hos Temu eller Shein at de er misfornøyde med opplevelsen.
– Temu har definitivt truffet en øm nerve i nordmenns pressede privatøkonomi. Men når så mange som to av tre slakter kvaliteten på varene de bestiller fra Kina, så spørs det jo hvor lenge norske forbrukere er villige til å la pris trumfe skyggesider som dårlig samvittighet, etikk og skranglete produkter, sier Christoffer Reina, norgessjef i Prisjakt, til Tek.no.
Tallene er hentet fra en spørreundersøkelse gjennomført av Opinion på vegne av Prisjakt, med litt over 1000 respondenter. Blant de vanligste årsakene til misnøyen trekkes lav kvalitet på produktene (56 %), helseskadelige kjemikalier (54 %) og miljømessig lite bærekraftige produkter (50 %) frem.