Sveriges mest aktive startup-investor blar opp igjen: Millionbeløp til Fabian Haglund
Almi Invest er Sveriges mest aktive investor innen startups. Almi Invest forvalter cirka 3,5 milliarder svenske kroner og har siden starten investert i cirka 600 startups. Nå har Almi lagt 2,5 millioner svenske kroner på bordet for andeler i Uppsala-selskapet StoreSprint, som har utviklet en digital plattform for drift av det daglige arbeidet i en […]
Almi Invest er Sveriges mest aktive investor innen startups. Almi Invest forvalter cirka 3,5 milliarder svenske kroner og har siden starten investert i cirka 600 startups.
Nå har Almi lagt 2,5 millioner svenske kroner på bordet for andeler i Uppsala-selskapet StoreSprint, som har utviklet en digital plattform for drift av det daglige arbeidet i en butikk.
Flere andre investorer deltar også i emisjonen som tilsammen er på 6,3 millioner svenske kroner. Pengene skal brukes til å øke omsetningen og produktforbedringer.
Å drive butikk handler i bunn og grunn om å organisere en konstant flyt av varer og kunder. Dette krever at personalet utfører tusenvis av oppgaver daglig, som i dag vanligvis følges opp analogt – med notater på oppslagstavler og ulike Excel-filer.
StoreSprint har nå utviklet en digital plattform hvor butikker kan organisere, visualisere og følge opp sin daglige drift direkte i mobiltelefonen, nettbrettet eller via digitale styringstavler på lageret og i lunsjrommet. Alle som jobber i butikken får enkel og rask tilgang til relevant informasjon og kunnskap, noe som skal øke deltakelsen, engasjementet og produktiviteten blant personalet.
– StoreSprint er først ute på markedet med sin unike skalerbare plattform, som gir personalet bedre kontroll og problemer kan løses raskere, noe som fører til økt lønnsomhet, sier Pär Lagerström, investeringssjef i Almi Invest i en pressemelding. StoreSprint har potensial for rask og sterk vekst både i Sverige og internasjonalt, noe som gir selskapet gode muligheter til å lykkes, mener han.
StoreSprint lanserte sin SaaS-plattform på markedet sommeren 2020 og har nå kunder over hele landet.
– I Sverige kjøper vi fortsatt 94 prosent av dagligvarene våre direkte i butikk. Personalet er en stor og viktig investering for butikkene og derfor er det helt avgjørende å sørge for at de har så gode forutsetninger som mulig for å gjøre en god jobb. Plattformen vår forenkler, effektiviserer, eliminerer friksjon og driver engasjement med nyttig så vel som krydret informasjon, sier Fabian Haglund, administrerende direktør i StoreSprint.