Moon-Suck Song (Foto: Panagora)
Podcast

Sør-koreansk ehandel er inngangsporten til Asia, mener ehandelseksperten Moon-Suck Song

Sør-Korea er den perfekte inngangsporten til Kina og Japan, ettersom koreanske påvirkere påvirker forbrukere i hele regionen, mener Moon-Suck Song.

Sør-Korea er verdens femte største ehandelsmarked og sørkoreanere er interessert i tydelige nordiske merkevarer.

Men vær forberedt på å revurdere gamle sannheter om plassering når du ønsker å lykkes i Sør-Korea. Og du må kanskje se på kjøpsdataene på en ny måte når du vil finne ut den koreanske etterspørselen.

I denne episoden av podcasten Ehandelstrender snakker programleder Urban Lindstedt med Moon-Suck Song, administrerende direktør og medgründer av det digitale byrået Panagora. Han har innsideinformasjon om hvordan det sørkoreanske markedet fungerer.

Det er interesse for skandinaviske merker i Sør-Korea, men der europeiske merker er minimalistiske krever koreanerne at det skal sees hvilket merke det dreier seg om. Det er en materialistisk kultur der forbrukerne ofte ønsker å vise merkevarene sine til omverden.

Ehandel i Sør-Korea, med 51 millioner innbyggere, har kommet mye lenger enn det nordiske markedet. I 2020 hadde koreansk ehandel en omsetning på 136 milliarder dollar.

Her er det andre markedsføringskanaler som gjelder enn i Europa, med unntak av Instagram, som også er populært i Sør-Korea. Den viktigste kanalen er Naver-portalen, som både er en søkemotor og en klassisk portal. Her brukes også lokale meldingstjenester som Kakao.

Moon-Suck Song anbefaler at ehandlere primært selger fra sine egne nettbutikker i stedet for å bruke de lokale markedsplassene.

Commercial on Martech