Even Ødegård (t.v) og Eivind Bodding fra Markedsføringspodden.
Podcast

Markedsførere advarer: – Ikke gjør denne segmenteringsfeilen

Når man jobber med segmenter er det lett å bli opphengt i forskjellene mellom dem og det er lett å glemme noe av det viktigste - hvor like segmentene ofte er.

I denne episoden av Markedsføringspodden snakker programlederne Even Ødegård og Eivind Bodding om segmenter og segmentering – og da spesielt om hva som skiller segmentene fra hverandre.

Når man jobber med segmentering, finner man ofte mye spennende informasjon som skiller de ulike segmentene fra hverandre.

Etter hvert som man får laget de ulike målgruppene, brukes det ofte mye tid på å lage kreativt materiell som skal være mest mulig relevant.

Det som derimot får for lite oppmerksomhet er hva som er likhetene mellom segmentene. Det er ofte lett å finne små forskjeller mellom segmentene (f.eks om du liker å handle på nett eller i butikk), men på mange områder er segmentene veldig like. I stedet for å se etter de store fellestrekkene, har markedsførere lett for å fokusere på de små detaljene. Det betyr at mange potensielle kunder faller ut av segmentet du har bygget for eksempel på Facebook eller Google.

Resultatet blir ofte mye ekstraarbeid og tapte kunder.

Commercial on Martech