Schibsted skal gjøre ehandelen mer bærekraftig med nytt oppkjøp – AI og Big data står helt sentralt
Schibsted Ecommerce & Distribution investerer i kanadiske Arbor. Løsningen skal gi både nettbutikker og kunder bedre oversikt over hvor bærekraftig produktene er.
Arbor hjelper nettbutikker med å synliggjøre hvor bærekraftig en merkevare eller et produkt er.
– Vi er opptatt av å gjøre fremtiden enklere og mer bærekraftig både for folk og bedrifter, og alle selskapene våre trekker i denne retningen. Investeringen i kanadiske Arbor passer som hånd i hanske med denne ambisjonen, sier Cathrine Laksfoss, administrerende direktør i Schibsted Ecommerce & Distribution i en pressemelding.
Schibsted Ecommerce & Distribution som i dag eier selskaper som Helthjem, Morgenlevering og Distribution Innovation omsatte i fjor for 1.9 milliarder kroner. Nylig kjøpte Schibsted seg også inn i den svenske aktøren Turnr, som legger til rette for enklere og mer bærekraftige returordninger mellom nettbutikker og deres kunder.
– Når en butikk tar i bruk Arbor, gjør man bærekraft til en sentral del av kjøpsopplevelsen, og det blir dermed enklere for forbrukerne å ta informerte valg. Når vi samtidig vet at en økende andel forbrukere er villige til å betale mer for et bærekraftig utviklet produkt, betyr det at Arbor også representerer et potensiale for økt inntjening, mener Laksfoss.
Selskapet benytter kunstig intelligens og data fra nettbutikkenes systemer til å sette sammen offentlig tilgjengelig bærekraftsrelatert info. Som gjør det mulig å sammenligne fotavtrykket til enkeltprodukter fra forskjellige produsenter. Deretter blir både merkevarer og produkter rangert ut fra en bærekraftsskala.
– Hvis vi kan bidra til at omsetning på varer med lav verdi og margin flyttes til varer med høyere verdi og margin, men også lenger varighet – har vi både levd opp til vår ambisjon om å være en katalysator for vekst, samtidig som vi legger til rette for et mer bærekraftig forbruk, forklarer Cathrine Laksfoss.